Verslag EC GW1 : Boeckenberg - Trojans : 13 - 12 (7-9)
A: Jesse DB (2+2s), Karen VC, Glenn G (3), Lisa VG (1)
V: Nikki S (1+s), Lucas DR, Matthi D (3), Jolien H
Wissel : Thomas T, Riet D, Sara G, Tine P
Scheidsrechter : F. Lucas

Een Europacup in het het exotische Kortrijk, in een sportcomplex zijn naam waardig : Lange Munte. Sportzalen in overvloed en gelukkig heeft het organiserend comité van de KBKB de hal voor alle wedstrijden voor de finale tot de helft verkleind.
De zenuwen werken bij onze nochtans ervaren panters in over drive. Dit heeft veel te maken met het opdelen van de speelhelften in quarters, waardoor de al verkorte speeltijd nog korter lijkt. Nick moet werken en Sara vertrekt op de bank, vermits haar kwetsuur nog niet volledig genezen is.

De zenuwen zijn ook merkbaar tussen de lijnen. Onze spelers gaan zeer snel in eindfase spelen en de schoten treffen geen doel, soms zelfs geen mand. De Trojans laten het niet aan hun hart komen en kunnen van op de stip de score openen. Daarna gooit Goffa zijn eerste schot door de mand. Na de vakwissel hetzelfde beeld. Voor een fout bij inloper mogen de Engelsen opnieuw naar de stip. De volgende aanval effent Nikki uit vrijworp, voor een fout die eigenlijk ook een stip had moeten zijn. Tweede vakwissel en met een twee op twee brengt Goffa zijn ploeg op voorsprong. De volgende aanval scoort Lisa van uit het achterveld. We zijn vertrokken ... Neen, nog voor het einde van het eerste kwart verkort Trojans.
In de eerste aanval na de hervatting wordt het gelijk met een schot tegen Jesse. Deze score blijft een hele tijd op het bord. Verdediging werkt al van bij aanvang keihard, soms iets te enthousiast, en houdt ook de tegenstander uit de mand. Lisa wordt foutief gestuit bij een inloper en Jesse zet de stip om. Maar kort verdedigen is voor de scheids niet altijd kort genoeg. Dat ondervindt Nikki als haar dame zich omdraait uit de steun en binnenmikt. Met een inloper tegen Lisa staan onze panters er terug eentje in 't krijt. Matthi effent dadelijk. Na de inworp mikt de dame van Nikki alweer raak. De laatste minuut is ingegaan als Matthi een omdraaier uit de steun tegenkrijgt. Hij neemt onmiddellijk weerwraak, maar Goffa verliest zijn positie onder de korf en krijgt een strafworp tegen. Zo gaan we rusten met 2 achter.

De speech van Davor tijdens de verkorte rust zal krachtig geweest zijn, vermoed ik. Het eerste schot van Jesse na de inworp plakt. Vervolgens komt Sara tussen de lijnen ipv. Lisa. Het is echter duidelijk dat haar kwetsuur haar nog parten speelt en ze vraagt om vervanging. Riet komt in haar plaats, die wordt op haar beurt een minuutje later vervangen door Tine, lengte voor de rebound. Want het vak van Jesse heeft het vooral op dat vlak moeilijk door de afzakkende heren. Met een strafworp op inloper van Matthi, omgezet door Nikki, en een schot van diezelfde Matthi komen onze panters opnieuw 2 doelpunten voor. De Engelsen geven niet op en slagen er in om 15 sec. voor het einde van het derde kwart tot een doelpuntje te milderen.
In de eerste aanval van het laatste kwart zet Jesse een jumper om. Het andere vak krijgt geen bal door de mand, zodat Trojans met 2 schoten terug op gelijke hoogte kan komen. Nog minder dan 3 min. te gaan. De druk stijgt nog, de spanning is te snijden. Davor brengt Thomas in aanval in de plaats van Goffa. Minder dan 2 min. te gaan en de scheids fluit strafworp op een inloper tegen Matthi. Alhoewel de bal zit moet de stip genomen en hernomen worden na te vroeg inkomen van diezelfde Matthi. Ook die herneming gaat over de mand. Aan de overkant heeft Jesse na een knappe schijnbeweging een zo goed als open inloper. Het duwtje in de rug en het duwtje tegen de paal wordt niet bestraft. De volgende aanval mag Jesse wel naar de stip voor een vrijworp ditmaal. Koelbloedig lokt hij zijn tegenstander tweemaal in de fout, strafworp wegens te vroeg inkomen. Jesse zet om. Nog 15 seconden en Davor neemt een time out. Een foute pas, maar in het andere vak is een tegenstander iets sneller op de bal. Nog 5 seconden ...

Het mag al eens spannend zijn, toch ? De zucht van opluchting zoefde hoorbaar door de zaal, want niet enkel onze panters en hun supporters, maar heel de Belgische organisatie hadden in spanning meegeleefd. Zuur voor Trojans die ei zo na konden profiteren van een niet erg scherpe wedstrijd van onze panters. Vooral de afwerking bleef achter wege.
Straks, na de openingsceremonie, spelen we tegen Benfica dat in de tweede helft geen spaander heel liet van Marmara. Hopelijk zijn de zenuwen en de druk dan wel onder controle.