Verslag : Blauw Wit A – Hoevenen A : 22 - 20  (11-12)
A: Jelle (6+s), Thomas (5), Jente, Sofie (1)
V: Kobe (1+3s), Imke (2), Brent (1), Lynn
Wissels: Jan, Yannis (1), Jentl (1)

Scheids : K. Broothaers

De oproep van Peter W had toch effect.  Bleven de zitjes in de tribune bij aanvang van de wedstrijd een beetje leeg, stilaan druppelden er supporters binnen.  Ze zouden het zich niet beklagen.  Het is immers money time voor onze blauwe panters (term gepikt uit de jeugd).  Opdracht is minstens evenveel punten halen als Spartacus/NDN in de laatste twee wedstrijden om zo de beslissingswedstrijd voor degradatie te vermijden.  Hoevenen met 4 puntjes meer en reeds zeker van behoud moest een haalbare kaart zijn, terwijl de Spartanen bij een misschien iets sterker Verde op bezoek gingen.

De eerste aanval begint meteen met een schot van Thomas.  De bezoekers replikeren met een vrijworp en 2 schoten.  Na een strafworp voor een fout op een inloper van Jelle, krijgt Kobe al het derde schot tegen.  Van de tactiek om het scherpe schot van de tegenstander onder druk te zetten zijn de schutters van Hoevenen niet erg onder de indruk.  Dat ondervindt Thomas voor de tweede keer, nadat Kobe een stip had gemist.  Hoevenen doet dit beter, zodat het verschil na 10 min. al 4 doelpunten bedraagt.  Hoewel Jelle een wegtrekker uit de korf scoort, neemt Tim toch een time out.  Er moet meer dynamiek in de aanvallen komen.  De bezoekers gaan echter door op hun elan, zodat halverwege de eerste helft de stand 3-8 is.  Bij onze blauwe panters begint de diesel stilaan warm te draaien.  Brent forceert een stip, ditmaal wel omgezet door Kobe, gevolgd door een schot van Sofie.  Hoevenen countert tegen Imke en doet hetzelfde na een schot van Kobe tegen Jelle.  Het gaat er ondertussen fel aan toe, zo fel dat een van de palen knakt en moet vervangen worden.  Met een schot en een inloper halveert Thomas de achterstand.  De coach van Hoevenen probeert het tempo te breken met een time out, nadat Imke foutief gehinderd werd op inloper.  Na de time out zet Kobe de stip om.  Even later mikt Brent de gelijkmaker binnen, 10-10, en wordt meteen vervangen door Jan.  Een schot tegen Kobe wordt gevolgd door eentje van Thomas.  In de laatste minuut scoort Hoevenen in een verwarring onder de korf, waarbij Jelle onder uit wordt getrokken en zijn achterhoofd hoorbaar contact maakt de vloer.  Een kaart had hier op zijn plaats geweest.

Hoevenen schrijft het openingsdoelpunt van de tweede helft op zijn naam.  In het vak van Jelle en Thomas gaat de ene rebounden tegen de kleinere heer en aanvallen tegen de grotere.  Deze tactiek levert op.  Jelle schiet tweemaal raak in evenveel aanvallen en de stand is gelijk, 13-13.  Een slechte pas bij het uitwerken geeft de bezoekers een doelpunt op een schaaltje, gevolgd door een schot tegen Sofie.  Zelfde tactiek rendeert na de vakwissel met een schot van Thomas.  Uiteraard heeft de coach van Hoevenen dit bemerkt.  Hij probeert een oplossing te brengen met een dubbele herenwissel.  Twee strafworpen, eentje tegen Kobe en eentje tegen Thomas, en de achterstand vergroot naar 3.  Na talloze pogingen vindt Imke eindelijk de binnenkant van de korf.  De aansluiter is een inloper van Jelle.  Tegen Kobe wordt het 16-18.  Drie minuten later komt Yentl in de plaats van Lynn.  In de volgende 5 min. wil er geen bal door de mand.  De spanning stijgt net zoals de protesten tegen scheidsrechterlijke beslissingen.  Met nog 6 min. op de klok mikt Yentl raak vanuit het achterveld.  Nu schieten onze coaches in actie.  Yannis wordt in stelling gebracht en die zorgt met zijn tweede poging voor de gelijkmaker.  Hij mag meteen gaan rusten.  De volgende aanval brengt Jelle zijn ploeg met een wegtrekker uit de korf op voorsprong.  Brent komt terug in de plaats van Jan.  Een dame van Hoevenen treft raak van aan de zijlijn, weer gelijk.  Imke schiet haar tweede binnen, nadat alweer Yannis tussen de lijnen staat.  Het wordt onmiddellijk gelijk tegen Thomas.  Jan komt terug het veld op.  Nog 3 minuten en ik noteer een Blauw Wit doelpunt van “ik-weet-niet-wie”.  De ogen van de supporters gaan voortdurende over en weer tussen het speelveld en de klok.  De seconden tikken weg.  Nog een minuutje.  Lange aanvallen, roepen de coaches.  Thomas denkt daar anders.  Hij scoort met een wegtrekkertje uit de korf.  Na een ultieme time out proberen de bezoekers met wanhoopschoten terug aan te klampen.  Ditmaal missen ze hun doel.

De vreugde na deze fel bevochten zege was uiteraard enorm.  De coaches hadden daarvoor optimaal gebruik gemaakt van de spelers op de bank.  De tafel werd daarbij letterlijk bestormd, waardoor mij ontgaan is wie het 21ste doelpunt heeft gescoord.  Hij of zij mag zich melden, maar om de telling bovenaan compleet te maken heb ik het toegekend aan Jan als dank voor zijn inzet gedurende meer dan een halve wedstrijd met een pijnlijke enkel na zijn optreden in de B-ploeg.  Vandaag heb ik opnieuw een ploeg gezien die zich tot de laatste seconde heeft gesmeten om de punten thuis te houden.  Proficiat aan allen !
En die 2 punten waren nodig.  Ondanks de regel dat alle wedstrijden van Hoofdklasse 1A op hetzelfde uur moeten starten, begon de wedstrijd Verde-Spartacus/NDN een half uur later.  Nerveus wachten op de uitslag om dan te zien dat Spartacus gewonnen had.  Verdorie.  Volgende week zullen er dus best punten geoogst moeten worden tegen het degraderende KCBJ, dat vandaag met zware cijfers verloor van Vobako.  Spartacus ontvangt Rijko, derde in de rangschikking.

PS.: Ondertussen heeft de maker van doelpunt 21 zich gemeld, zodat ik ere wie ere toekomt de toekenning van de doelpunten bovenaan heb aangepast.  Trouwens, het moet gezegd, de speler in kwestie heeft een meer dan puike prestatie neergezet, zelfs na de tik tegen de vloer.