Verslag : Boeckenberg A  – Kwik A : 16 - 16  (8-8)
A: Brent S (3+s), Joppe B (1), Maline V (3+s), Tess V (s)
V: Sara G (1), Jordan DV (2), Thomas T (2), Tess M (1)
Wissel : Lucas DR, Thias VL
Scheidsrechters : Tina Van Grimberge, Steve De Jongh

Een dubbele ontmoeting in een weekend, een unicum in de competitie van het korfbal.  Oorzaak is het EK dat in oktober in Antwerpen plaatsvindt.  De Diamonds krijgen alle gelegenheid om zich voor te bereiden, daarvoor krijgen de betrokken clubs vrijstelling van competitie in de voorgaande weken.  Een aantal wedstrijden dienden verplaatst en die van vandaag was er daar een van.
Johannis stelt dezelfde 8 starters op, enkel de vaksamenstelling verschilt langs dameszijde.  Wellicht op zoek naar meer verdeling in het scorend vermogen, een van de zwakkere punten vorige week.  Verder zie ik bij Kwik een aantal nieuwe, jongere gezichten.  Het is dus moeilijk in te schatten hoe de waardeverhouding gaat zijn.

Aanvankelijk missen onze panters hun start niet.  In de tweede aanval wordt Tess V bij een inloper foutief gehinderd en ze zet de strafworp om.  Kwik effent en, als het tweede vak niet kan scoren, loopt 2 doelpunten uit.  Onze spelers klampen aan.  Eerst via Maline die zich vandaag alweer een scherpschutter zal tonen met een 3 op 3.  De Biekes counteren tegen Tess M, Sara repliceert gevolgd door dezelfde Tess.  De volgende aanval is Sara net iets te laat op een rebound tegen een heer.  Van op de stip komen de bezoekers opnieuw voor, 4-5 na 12 min.  De volgende 10 minuten gaat er geen bal door de mand.  Kansen met hopen, dat wel, langs beide zijden.  Johannis krijgt het er van op de heupen en roept zijn spelers naar de lijn.  Een wake up call ?  Brent effent op schot, 5-5 met nog 13 min. op de klok.  De volgende 10 min. schrijf ik 3 strafworpen op voor Kwik.  De eerste twee gaan naast, de geel-zwarte aanhang naast me krijgt er een bijna een beroerte van.  De derde is raak, nog 3’19”.  Met de rust en bespreking in zicht vallen de doelpunten plots wel.  Drie stuks van onze spelers – tweemaal Thomas en Brent -, twee van Kwik.  Het resultaat is een mooie gelijke stand, 8-8.

Kwik scoort het eerst.  Het eerste kwart van de tweede helft is een nek aan nek, die start met een knappe actie en aflegger van Jordan, omgezet door Joppe.  Die krijgt er eentje tegen onder de mand.  Johannis brengt in zijn plaats Lucas.  Na een inloper van Jordan, schiet Maline haar ploeg op voorsprong.  Even maar.  Tegen Tess wordt het gelijk.  Na een korte adempauze plaatsen de Biekes een tussensprint in twee tijden.  Die start met 2 schoten tegen Lucas.  Tussendoor zagen we een spectaculaire inloper van Jordan, die jammer genoeg maar terecht niet werd toegekend.  Met een time out probeert Johannis tevergeefs onze scoremachine terug in gang te krijgen.  Het zijn de bezoekers die wel de mand vinden, via een schot en na een mislukte onderschepping annex botsing, staat er een Kwik heer vrij onder de mand, 11-15.  Er resten minder dan 8 min. op de klok.  Is de wedstrijd verloren ?  Via een wissel met Thias en Thomas verhuist Brent van vak.  Jordan heeft er voor de tweede wissel eentje door de mand gejaagd.  Brent en, onmiddellijk na de vakwissel, Maline doen hun duit in het zakje.  De Biekes voelen nu de hete adem van onze panters in de nek.  De coach probeert met wissels het tij te keren.  Als Maline voor de zoveelste keer in de armen wordt gesloten als ze probeert in te lopen, gaat de bal eindelijk op de stip.  Zo zorgt ze voor de gelijkmaker.  De laatste 2 min. zijn ingegaan.  In het voorveld gebeurt een fout op de steun voor een uitwijkbeweging van Brent.  Voldoende voor een stip, besluit de scheids.  Ruim onvoldoende, volgens de meer dan luidruchtige Kwikkers naast mij.  Brent laat zich niet storen en legt bovenhands met een hand de bal in de mand.  In een laatste aanval kan Kwik een inloper scoren.  Inwerpen is niet meer nodig.

Spannend, ja.  Zenuwslopend, zeker.  Kwaliteitskorfbal, ho maar.  De scouting zal het wel uitwijzen : het afwerkingspercentage van beide ploegen was minimaal.  Beide aanvallen hadden veel rebound, langs onze kant vooral het vak van Sara, zonder dat dit resulteerde in veel doelpunten.  En de oorzaak lag ditmaal niet bij een strakke verdediging, want kansen waren er met hopen.  Andermaal een pluim voor onze spelers die zich uit een schijnbaar verloren positie naar een punt knokten.  Een uitzondering op de matige afwerking : Maline.  Deze scherpschutter bevestigde wat ze vorige week al toonde tegen AKC/Luma.  Hoedje af.

Tot slot nog een proficiat aan de jarige Sara.