Verslag : KCBJ A - Blauw Wit A : 21 – 24  (10-10)
A: Jelle, Lotte (2), Riet (4), Urs (6)
V: Kobe (3), Thomas (2+s), Anna (1+s), Yoni
Wissels : Imke (3), Domien (s)

Scheids : Dave Mertens

Terwijl de veldcompetitie van TOP en Promo er op zit – om de voorbereiding op het nakend EK mogelijk te maken-, beginnen de lagere klassen aan de terugronde.  Een snelle blik in computer leerde mij dat KCBJ met 28 doelpunten in het mandje terug naar Betekom werd gestuurd.  In de rangschikking bezet de thuisploeg de laatste plaats.  Een eitje dus ?  Misschien is een beetje voorzichtigheid toch wel geboden, want de scherpte in de afwerking is ietwat afgebot.  Misschien dat deze wedstrijd de noodzakelijke oppepper is.
Brent, die verkouden thuis was gebleven, volgde de wedstrijd via berichtjes van de mama.

In de eerste helft is er nauwelijks verschil tussen de beide teams te bemerken.  Langs onze kant zie ik, vooral in de aanvangsfase, veel een-schot-aanvallen door een gebrek aan rebound en veelvuldig balverlies door slordige passen.  Bovendien toont KCBJ zich veel gretiger.  Het is dan ook niet meer dan logisch dat onze blauwwitjes in de achtervolging worden geduwd.  Driemaal kan er gecounterd worden op doelpunten van de thuisploeg, tegen Jelle en Urs wordt de tweepuntenkloof toch een feit.  Een wake up call !  Riet, die bergen verzet in de rebound, begint aan de remonte.  Urs mist een strafworp, Kobe een inloper, waarna Urs toch de vakken doet wisselen.  Thomas uit rebound, Kobe en Imke op schot breiden de voorsprong uit tot 3.  De thuisploeg laat niet begaan en gooit vooral de dames in de strijd.  Tim brengt Imke, die eventjes Riet had vervangen, opnieuw tussen de lijnen in de plaats van Anna.  Toch slaagt KCBJ er net voor affluiten in de bordjes in evenwicht te brengen.

Tim moet een ferme speech hebben gegeven tijdens de rust.  In de aanvangsfase heerst Blauw Wit en zet dat ook om in goals.  Nadat Urs had geopend, is hij slechtgezind als de scheids een stip voor hem fluit.  “Waarom geen voordeel ?”, is zijn reactie.  De reden wordt al snel duidelijk als hij de stip neemt.  Van op afstand gaat het duidelijk beter, toont hij de volgende aanval.  Bij 10-14 poogt de coach van KCBJ met een time out het tempo te breken.  Er komen nog 3 doelpunten bij voor het eerste thuisdoelpunt valt.  Beide ploegen scoren vervolgens beurt om beurt.  De grootste voorsprong wordt zo’n kwartiertje voor tijd opgeschreven, 13-21 na een schot van Urs.  Een herhaling van de score van de heenmatch zit er op dat moment nog in.  Naarmate de tijd wegtikt, glijdt ook de concentratie van onze spelers stilletjes weg.  Op het einde kan de thuisploeg de kloof daardoor aardig dichtfietsen.

Door een schitterend begin van de tweede helft rolde de zege eigenlijk gemakkelijk binnen.  KCBJ leek in die periode de wedstrijd enkel te kunnen ondergaan, zonder dat onze spelers hun beste korfbal moesten boven halen.  Om volgende week Rijko de baas te kunnen, zal de afwerking naar boven en het balverlies door slordige passen danig naar beneden moeten.