Ana - Imke B (6) - Kobe (6) - Jan
Lotte (3) - Riet (4) - Jelle (4) - Brent (1)

De reserven van Blauw Wit wisten vooraf dat het een uiterst moeilijke zondag ging worden.  Het B-team van Vobako heeft met nog één zaalwedstrijd te spelen 100 goals meer gemaakt, dan de tweede in de rangschikking. Het was voor onze Panters een kwestie van het spel te ondergaan, de uitslag snel te vergeten en te focussen op de laatste zaalmatch van volgende week.

Om vier uur was het tijd voor het grote werk. Het A-team moest winnen van de koploper, om alzo nog een kans te maken op het spelen van de runner-up-wedstrijd in de finale weken.  De club voorzag alvast de ideale omstandigheden en organiseerde een gepast oefenmoment.  Geert Meermans kwam enkele jaren geleden op het lumineuze idee om in eerste instantie voor de jeugd, maar vandaag ook voor Blauw Wit een Panter-weekend te organiseren.  De opzet was/is duidelijk : oefenen met het “oplopen onder de volgspot” en de suppo’s in de sfeer te brengen voor het bovenhalen van de Panter-liederen en het handengeklap.

De Blauw Witters lieten het zich wel bevallen en schoten gelijk stevig én gefocust uit de startblokken.  Twee keer aanvallen en tweemaal bingo! Eerst Jelle met een “losse” en daarna Riet met schot uit de losse pols 2-0.  Op een mum van tijd stond het 5-1 en was het voor de coach van Vobako hoog tijd voor zijn 1ste time-out.  Hierdoor werd Blauw Wit inderdaad heel even uit hun focus gehaald, maar lang duurde dit echter niet.  De onzen duwden snel het gaspedaal weer in en met nog 4 minuten te spelen stond de verdiende 12-6 op het bord.  Opnieuw volgde een actie van de Vobako-coach. Deze keer werden er twee verse heren ingebracht, maar ook dit bracht onze Blauw Witters niet van hun stuk.  Kobe en Imke knalde zuiver rustig binnen en 14-6 werd de verdiende ruststand.

Deze eerste helft stond garant voor een strakke verdediging met veel focus, discipline en loopwerk.  De onzen waren gretiger op de bal en vonden snel een oplossing op het tactische “ voor-verdedigen” van de koplopers.  Dit had Vobako duidelijk niet zien aankomen ? Zij stapelden de misverstanden in aanval op en werden meermaals naar de buitenlijnen gedreven, waar ze regelmatig & ongelukkig bovenop gingen staan.  De tribune zat ondertussen goed gevuld en de sfeer zat er duidelijk in.

De tweede helft start zoals iedereen “stiekem” gehoopt had.  De suppo’s genieten en denken “kat in ’t bakje”.  Brent & Kobe zetten hun uitgelokte stipjes om, Lotte & Jelle scoren beheerst van ver, met nog 10 minuten te spelen staan de geruststellende cijfers 18-11 op het bord. De verdediging recupereert heel veel ballen, maar deze toestroom doet de aanval naar adem happen.  Tien minuten gaan voorbij en er wordt nog nauwelijks gescoord. Als daar bovenop de verdediging gebruikt wordt om “uit te rusten", ruikt Vobako haar kans.  Ze komen op kousenvoeten dichterbij tot 19-14.  Riet scoort handig een omdraaier met één hand en Imke maakt een belangrijke doorloper.  Met nog 8 minuten te gaan staat het 21-15.  De suppo’s voelen aan hun theewater dat onze Blauw Witters de wedstrijd neigen uit handen te geven.  Er vallen domme goaltjes en in aanval wordt de shot-klok niet genoeg uitgespeeld. Bij 23-18 neemt Tim een time-out en hij brengt terug rust en overzicht in zijn team. Stevig aangemoedigd vanuit de tribunes en onder ritmisch handengeklap, vliegen de verre schoten van Riet en Kobe genadeloos én geruststellend door de mand. Onze Panters winnen verdiend met 24-20!

Met deze overwinning komt Blauw Wit voorlopig op een gedeelde tweede plaats van het klassement. Het is aan de liefhebbers om de kansen om te stijgen te becijferen.  We hebben vandaag een sterk collectief gezien, met veel focus, overtuiging en geloof in eigen kunnen.  Knap zo!

Winny & Co