Verslag : Blauw Wit A – Ganda A: 29 – 18  (16-9)
A: Ruben (3), Imke B (2), Zoë (4+s), Jan (5+s)
V: Jelle (2), Lotte (2), Riet (4), Lander (5)
Wissels : Jente, Thomas

Scheidsrechter : T. Vlaminckx

Na 14 dagen onder een super blauwe Egyptische hemel keek ik samen met in dikke jassen gehulde supporters en een volle maan naar de voorlaatste wedstrijd van de heenronde veld.  De “stroppen” hadden nipt de puntjes gepakt tegen een minder goed afwerkende B-ploeg, met dank aan Kobe voor de leiding.  De A-ploeg leek zich, na de dip tegen Rijko twee weken geleden, scorend te herpakken.

Dat is ook nodig, want de Gentenaars weten de mand in de aanvangsfase goed te vinden.  Ze openen de score die in 7 min. tijd naar 4-4 evolueert.  Ons eerste aanvalsvak maakt vervolgens het eerste kloofje met een schot van een trefzekere Jan, die daarna Ruben op een aflegger trakteert.  De bezoekers counteren tegen Imke.  Lander doet de vakken wisselen en de coach van Ganda naar het time out bordje grijpen.  Hij ziet dat zijn spelers het moeilijker krijgen tegen een vlot combinerend en stevig verdedigend Blauw Wit.  Onze spelers drukken door en breiden de kloof langzaam maar zeker uit.  Het afwerkingspercentage ligt bijzonder hoog en daar heeft Ganda geen verweer tegen.

De bezoekers starten de tweede helft met een strafworp, waarna de scheids het mooiste doelpunt van de wedstrijd niet goedkeurt.  Jelle werkt zijn inloper voorbij de mand af met een perfecte eenhandse achterwaartse lepel.  Zijn tegenstander kijkt er naar, de scheids ook maar die merkt niet dat die verdediger geen enkele verdedigende intentie heeft.  Jammer.  Ganda komt nog eentje dichter met een schot tegen Zoë tot 16-11.  De 5 doelpunten verschil blijven echter minimaal op het scorebord.  Toch neemt Tom al snel een time out, waarschijnlijk om de spelers er op te wijzen focus te houden.  Er staan immers nog altijd een kleine 30 min. op de klok.  Deze wake up call resulteert 5 min. later in een kloof van 8 doelpunten.  Ganda zet een laatste offensief in, scoort driemaal op rij, voor Blauw Wit het overneemt en afmaakt.  Halverwege noteer ik 25-17 na het vijfde doelpunt van Zoë.  Game over en wachten op het eindsignaal.

De perfecte wedstrijd ?  Neen, hier en daar bespeurden we een paar schoonheidfoutjes.  De inzet, de scherpe afwerking en de taaie verdediging van Blauw Wit zetten een goed spelend Ganda voor een onmogelijke opdracht.  Opvallend de trefzekerheid van Jan en Zoë die zich tot topschutters ontpopten.  Belangrijker : deze wedstrijd is een goede voorbereiding naar volgende week toe.  Dan staat Edegem op het programma, de co-leider in het klassement.  Die match zal beslissen wie de heenronde aan de top zal afsluiten.