Fanions – 16/01 : Boeckenberg - Schweriner KC (DE) : 28 - 15  (16-9)

A : Nick J (8), Vero B/Karen VC (1), Sanne P, Jesse DB (6)
V : Davor D (5), Sari J, Christoph H (4+s), Sofie G/Nikki S (1)

Scheidsrechter : Buys (NL)

Onze supporter hadden voor de versiering van de zaal carte blanche gekregen en van de gelegenheid gebruik gemaakt om een gezellige panterhoek in te richten.  Voor de wedstrijd liep die langzaam vol met een 70-tal enthousiaste supporters, in afwachting van de eerste wedstrijd.  Net daarvoor hadden de Nederlanders brandhout gemaakt van hun tegenstander.  Iedereen nieuwsgierig wat onze eerste wedstrijd zou brengen.  De Duitsers wonnen de toss, want hen de inworp opleverde, maar de vakopstelling wordt op voorhand vastgelegd.

De eerste 2 aanvallen zijn al dadelijk raak met een schot van Jesse en een van Nick.  Een zenuwachtige Duitser komt 2x maal te vroeg in en Christoph maakt zijn eerste EC-doelpunt uit strafworp.  Ook aan de andere kant valt er een strafworp, tegen Jesse voor tegenhouden bij inloper.  Verdedigen is niet echt gemakkelijk, want de vloer is niet van (s)topkwaliteit, zodat we gedurende de wedstrijd menige uitschuiver zien.  Jesse en Nick doen er elk een bij en ook Davor toont dat hij de mand kan vinden, 6-1.  Ook het 2de doelpunt van onze oosterburen is een stip, voor een fout van Sanne op haar inlopende dame.  Nick naar binnen en een doel tegen Davor verhogen de stand evenwichtig.  Als Vero bij vrijworp kiest om te storen op de steun onder de paal, schiet haar dame de vrije kans netjes binnen.  Christoph behoudt het verschil op 4 en opnieuw Jesse, Niels en Davor verhogen op schot naar 11-4.  Een instapper uit rebound van Davor doet er nog eentje boven op.  De Duitse coach neemt een time out om die stortvloed even te stoppen.  Toch loopt het langs onze kant ook niet zo vlot, alhoewel dit niet dadelijk uit de score blijkt.  De balcirculatie is te snel, onze aanvallen spelen zich te kort rond de korf af wat tot veelvuldig balverlies leidt.  Dat blijkt ook na de time out.  Onze afwerking lukt even wat minder en Schwerin maakt hier dankbaar gebruik van om de kloof iets te dichten tot 12-7.  Daarna haalt onze afwerking terug de bovenhand.  Christoph mikt raak uit een knappe rebound achter de mand en met een schot en een vrijworp van Jesse staat de 8 verschil er opnieuw.  Met een schot tegen Jesse en Sanne en eentje van Nick sluiten we de eerste helft af.

Toch wel wat bij te sturen tijdens de rust om de combinaties in aanval te verbeteren.  En dat blijkt ook in de praktijk op de vloer te gebeuren.  De Duitse verdediging wordt door de opbouw in een grotere ruimte uit het centrum gedwongen zodat daar meer ruimte komt om op een rustige en duidelijke manier de rebound te zetten en de steun in te vullen.  Voor de tegenstanders zich daar op georganiseerd hebben ze al 4 doelpunten binnen gekregen : schoten van Nick, Christoph, Davor en Karen VC.  Ondertussen hebben onze coaches de eerste wissels doorgevoerd : Nikki ipv. Sofie en Karen ipv. Vero.  De wedstrijd kabbelt op dezelfde wijze door en de tegenstander moet meer en meer de rol lossen.  Halverwege de 2de helft noteer ik 23-13 en de wissel van Sara ipv. Sanne.  Dan valt het scoren wat stil.  Toch bereiken we met nog 9 min. te gaan het grootste verschil, 26-13, na schoten van Jesse, Nick en Davor.  De aandacht gaat echter richting entertainement.  Dat wil zich niet meteen omzetten in doelpunten, de toeschouwers kunnen het wel appreciëren.  Met nog 5 min. te gaan komt Niels tussen de lijnen met de opdracht aan de overige spelers : Niels in de spits moet scoren.  Eerst draait een van zijn schoten uit de mand.  Twee minuten laten kan hij zegevierend de armen in de lucht steken als een schot van aan de zijlijn precies door de mand gaat.  Opdracht volbracht, als ook Nikki haar doeltje mag meepikken.  Het hoekschot van Davor wil nog steeds niet lukken.

De jonge, enthousiaste Duitsers waren een maatje te klein, maar hebben zich kranig en fair verdedigd.  Vandaar ook een rustige wedstrijd voor de Nederlandse ref.  Zeker geen perfecte wedstrijd van onze panters, misschien ook omdat enkele nieuwelingen moesten wennen aan de Europacup sfeer.  In deze formule is het aantal doelpunten eerder bijzaak, zolang er maar gewonnen wordt en die overwinning is vandaag op geen enkel moment bedreigd geweest.  Eerste hindernis genomen, morgen de volgende.  Tot onze verrassing zal de tegenstander het Tsjechische Budejovice zijn, dat de Trojans met een doelpuntje klopte.