Verslag : Blauw Wit A – Verde A : 18 – 13  (12-7)
A: Brent (3), Nina (5), Kobe (2), Sofie (1)
V: Jelle (3s), Imke (1), Yoni (1), Yannis (1)
Wissels: Thomas (1) , Yentl

Scheids : K. Groothaers

Voor de wedstrijd verneem ik dat Lies Brynaert, voorzien als assistent-scheidsrechter, op de fiets is aangereden en op de afdeling intensieve zorgen van het hospitaal verblijft.  We wensen haar een spoedig en volledig herstel en haar familie en levensgenoten veel sterkte.

De ontmoeting met Verde is het laatste onderdeel van de heenronde van de veldcompetitie.  Na deze match kan er een eerste balans worden opgemaakt.  Tim wijzigt niks aan de winnende ploeg van vorige week, terwijl de supporters hopen op dezelfde spirit tussen de lijnen.  Ik ben benieuwd of het “BKC Kaffee” van vrijdagavond, -nacht en zaterdagmorgen al verteerd is.

Gewoontegetrouw komt de diesel van Blauw Wit langzaam op gang.  Het duurt dik 4 min. voor Kobe tekent voor het eerste doelpunt, tevens de gelijkmaker na een schot tegen Yannis.  De volgende 10 min. verlopen vrij evenwichtig een ook slordig, met gemiste kansen langs beide zijden, maar ook met veel balverlies door overhaaste passen.  Imke wordt op inloper fout gehinderd en Jelle zet de stip om na een time out van Verde.  De volgende aanval mag Verde naar de stip voor een fout van Sofie op inloper, meteen gevolgd door een schot tegen Jelle.  Een schot van Brent start de versnelling van onze blauwwitjes : Jelle zet een tweede stip om; Yoni scoort een omdraaier uit de steun.  Als wat later Sofie en Brent raak mikken is er een duidelijk verschil op het scorebord, 7-3.  Een dameswissel bij Verde onderbreekt even het tempo.  Brent krijgt een schot tegen, waarna het opnieuw al Blauw Wit is wat de klok slaat.  Met schoten van Yannis, Nina (2x) en Imke bereiken we de maximale voorsprong, 11-4.  Denken onze spelers dat de klus geklaard is ?  Het tempo en de concentratie zakken, wat de bezoekers toelaat terug te komen via schoten tegen Brent en Yannis.  Nina countert, maar krijgt zelf het laatste doelpunt voor de rust tegen.

De tweede helft brengt geen beterschap.  Blauw wit start te laks en dat toont zich vooral in verdediging.  Verde scoort driemaal uit onoplettendheid kort bij de korf : de eerste een strafworp tegen Nina en dan 2 omdraaiers uit de steun tegen Imke en Yannis.  De aanhang van de bezoekers moedigen hun spelers luidkeels aan, ze geloven in een kentering.  Bij een botsing verliest Yannis een contactlens en wordt vervangen door Thomas.  Ondertussen is de match in een status quo toestand gekomen.  Onze verdediging houdt nu wel de tegenstander uit de korf, zij het af en toe met een beetje geluk als de bal uit de mand draait.  In aanval kunnen we evenmin scoren, ook daar zit het soms niet mee met de afwerking.  We zijn net voorbij de helft van de tijd als Thomas de ban breekt en binnen schiet.  De bezoekers geven nog niet op.  De volgende aanval krijgt Sofie een schot tegen.  Thomas verhindert de aansluiter dank zij een prima verdediging, waarna Tim Yentl brengt in de plaats van Sofie.  De geduldige opbouw in aanval loont uiteindelijk.  Brent en 3 min. later Nina schieten terug rust in de ploeg.  Als Jelle daarna zijn derde strafworp omzet, voor fout op hemzelf, lijkt de overwinning met nog een zestal min. te gaan binnen.  Verde sputtert even tegen met een schot tegen Brent, maar Nina en Kobe brengen zekerheid.  Net voor affluiten mogen de bezoekers een laatste maal naar de stip.

Een belangrijke zege, die zijn fundamenten kreeg in de eerste helft.  De start van de tweede helft was gewoon slap en futloos.  Het duurde tot Tim zijn spelers in aanval bijna op hun plaats schreeuwde dat er letterlijk en figuurlijk terug schot en vuur in het spel kwam.  Met deze punten bezet Blauw Wit een plaatsje in de bovenste helft van de rangschikking.  Om die plaats te behouden en te verbeteren zullen we meer korfbal van-de-eerste-helft-kwaliteit moeten zien.  Samen met de supporters ben ik er van overtuigd dat die kwaliteit aanwezig is.  Enkel nog de spelers overtuigen om die de volle 70 min. te brengen.