Verslag : Borgerhout/GW A - Boeckenberg A : 17 - 20  (6-10)
A: Joppe B (4), Tess M (2), Thomas T (2), Sara G (1)
V: Jordan DV (3), Jolien H (2+s), Tess V (1), Lucas DR (2)
Wissels : Tibo D (2s), Lauren S
Scheidsrechters : E. Mertens, T. Van Goidsenhove

Na de gemiste-kansen-wedstrijd van afgelopen vrijdag kunnen onze Toppers zich volledig concentreren op het restant van de veldcompetitie om daar in de eerste plaats de kruisfinale veilig te stellen.  Van de 4 resterende wedstrijden beginnen we met de moeilijkste, tegen de leider in de rangschikking.  Een rangschikking die bijna bekomen is van de vele Corona aanvallen.  Punten pakken is de boodschap, want tussen plaats 1 en plaats 6 is er slechts een verschil van 6 punten, de inhaalwedstrijd die Floriant tegen Riviera moet spelen even buiten beschouwing gelaten.  De thuisploeg heeft op vrijdag de andere halve finale van de beker gespeeld en gewonnen, maar met amper 13 doelpunten.  De scheidsrechters vandaag zijn dezelfde als onze halve finale, qua aanduiding niet meteen de meest optimale keuze, lijkt me.

Wegens het overlijden van de vader van Marc Vijt (kiné BGW) wordt er bij aanvang een minuut stilte in acht genomen.

De eerste 7 minuten lijken de ploegen mekaar af te tasten : moeilijke combinaties in aanval versus dwingende verdediging, onnauwkeurige afwerking en een aantal slechte passen.  Thomas vindt als eerste de binnenkant van de korf en de rest volgt aanval na aanval : schot tegen Jordan, strafworp van Jol, doorloper tegen Joppe, Sara uit de steun na mooie lob van Thomas, Joppe uit de steun onder de korf.  De thuisploeg mist een stip.  Lucas schiet raak.  De coach van BGW roept zijn spelers naar de kant.  Deze time out kan niet verhinderen dat Jordan, Tess M en Joppe de score verder opdrijven, 2-8.  BGW probeert de kloof te dichten, nadert tot op 3 puntjes, maar Tess V kan de ruststand op schot vastleggen.

Joppe opent de debatten in de tweede helft.  De thuisploeg repliceert en gaat verbeten in de achtervolging.  De 2 punten zijn immers belangrijk voor beide ploegen.  Johannis probeert met een time out de kalmte bij zijn spelers te bewaren.  De druk is echter groot en de afwerking van BGW staat plots op scherp.  Onze panters doen wat ze kunnen en proberen de voorsprong op het scorebord vast te houden.  Tevergeefs.  Zowat halverwege komen de zebra’s voor de eerste maal aan de leiding, 15-14.  Johannis neemt meteen zijn tweede time out.  Bij 17-15 wisselt hij Sara, die last had van haar kwetsuur en een kapotte schoen, voor Lauren en tevens komt Tibo in de plaats van Thomas.  Gouden wissels ?  Tess M scoort de aansluiter uit vrijworp, waarna Tibo zijn tegenstrever dwingt tot een fout en de stip netjes omzet, 17-17.  Thomas neemt de plaats in van Lucas.  Het is Jolien die de tegenstrever de doodsteek geeft met 2 rake schoten, 17-19.  In de resterende 8 min. proberen onze panters de wedstrijd en de tegenstrever onder controle te houden.  Dat lukt wonderwel, temeer daar ook de afwerking van BGW het verder laat afweten.  Tibo herhaalt zijn kunstje met zijn tegenstander en legt van op de stip de eindstand vast.  In de eindfase kijkt die tegenstander tegen een gele kaart aan wegens een opzettelijke charge tegen Jordan.

Opvallend in deze wedstrijd waren de vele onderbrekingen en de fluctuaties in de prestaties - of is het de nauwkeurigheid in afwerking - van beide ploegen.  Onze panters domineren tijdens een belangrijk deel van de eerste helft tot zo’n 10 min. voor de rust.  De thuisploeg werkt in de tweede helft vlotter af tot 14 min. voor het eindsignaal, tevens het moment waarop ze hun laatste doelpunt scoren.  Positief in ieder geval is dat onze panters zijn blijven gaan voor de twee punten en die uiteindelijk ook verdiend mee naar de andere kant van het Boeckenberg Sportcenter konden meepakken.
Nu volgt er een weekje rust, wegens de bekerfinale op 1 mei.  Op 8 mei spelen onze panters hun laatste thuiswedstrijd, tegen Riviera, en vervolgen met Sikopi en Voorwaarts op de slotdag.