Op deze druilerige zaterdagmiddag stond, zoals vorige week vermeld, de topper tegen ASKC op het programma. Net zoals onze U15-ploeg bestaat die van ASKC ook uit U13’ers van vorig jaar. Twee ploegen dus die elkaar door en door kennen. Na enkele kansen langs beide kansen kan ASKC de score openen vanop de stip na een fout van Eppo die verrast werd door een bal over zijn hoofd. Onze aanval countert meteen. Liv in steun verlegt goed naar Johannes die de gelijkmaker binnenknalt. De toon lijkt gezet. Toch komt er geen vervolg op deze goede start. Beide ploegen zoeken de goal, maar vinden die niet. Na een kwartiertje spelen scoort ASKC dan tegen Johannes met een schot nadat het lange tijd de kansen zocht via de doorloper. Een paar minuten later herhalen ze dit en ook deze keer schiet de heer tegen Johannes kurkdroog binnen. Op slag van rust lokt Johannes zelf dan een penalty uit, maar laat het na de kloof te verkleinen tot op een punt. Bij het uitwerken na die penalty onderschept Per de bal en kan Johannes de ruststand op het bord zetten. 3-2.

Zoals vaker dit seizoen moest de dieselmotor nog op toerental komen. Al hadden we daar deze keer ook iets meer tijd voor nodig. Niet de verschroeiende start na de rust zoals vorige week, integendeel, ASKC kon terug een kloofje van twee maken. Lou kan dan na enkele minuten met een mooie actie zijn inloper binnenleggen. ASKC countert meteen, 5-3. Zelf laten we het na om dit verschil meteen weer te verkleinen. Een goede aanval met goede kansen levert ons geen aansluitingstreffer op. We lijken dus eindelijk de juiste versnelling te hebben gevonden, maar op een doelpunt is het wachten tot een 10-tal minuten voor het einde. Na een mooie actie van Per, die dan goed doorspeelt naar Johannes is het dan toch raak. 5-4, we lijken vertrokken. De thuisploeg kan dan vanop de stip weer de kloof slaan, maar laat het na. Voor ons het signaal om de gelijkmaker te scoren en dat lukt ook door een omdraaier vanuit de steun door Johannes. Voor het eerst in deze wedstrijd komen we terug op gelijke hoogte, maar de tijd dringt. Johannes onderschept dan snel aan de middellijn. De Schotense verdediging staat zo niet goed. Hannah krijgt dan veel ruimte en knalt ons op voorsprong. Johannes begaat dan een domme overtreding. ASKC krijgt zo weer op een belangrijk moment een strafworp. We zien een herhaling van de vorige penalty, we blijven dus op voorsprong staan. In onze aanval krijgt Hannah weer heel veel ruimte en zij bezorgt ons nu het kloofje met een mooie 2/2. Tegen Lou wordt meteen de 6-7 gemaakt (al dan niet gesneden). Het mag dus duidelijk zijn. Het is nog niet afgelopen. Het gaat vanaf nu ook heel snel. Wij counteren zelf die doorloper met opnieuw een omdraaier van Johannes, 6-8. Er staan nog een dikke twee minuten op de klok wanneer Per net zoals Johannes eerder langs achter verdedigt. Deze keer pakt ASKC het cadeautje wel uit. Kan ASKC dan toch nog terugkomen? Maura had daar geen zin in en legt met haar doorloper de wedstrijd in een beslissende plooi 7-9. Vier seconden voor het einde kan ASKC dan nog milderen tot 8-9.

Een belangrijke overwinning met het oog op de zaalcompetitie. Eentje die we over de streep trokken door veel goesting, wil en vooral ook geloof in eigen kunnen. Ondanks steeds weer een kloof van twee te moeten dichten zijn we blijven knokken tot we erop en erover gingen. Opnieuw werken we goed af en scoren we over verschillende mensen. Maar iedereen heeft bijgedragen aan deze overwinning. Door goed verdedigen, door onderscheppingen of door rebounds ook die zijn belangrijk om de doelpunten te maken. Kortom, een mooie teamprestatie waar we verder op kunnen bouwen. Alleen moeten we het op het einde nog net iets beter uitspelen, dan verliezen we tenminste geen 10 jaar van ons leven. Woensdag om 19u bekampen we thuis Neerlandia in de beker, we zien jullie daar!

Lander & Nick