Verslag X-finale U15 : Voorwaarts – Boeckenberg : 15 – 7  (5-3)
A: Johannes (3), Lou (2), Maura, Cleo
V: Per, Eppo, Camille (1+s), Liv

Alhoewel enkele van onze youngsters al wel eens een finale hadden gespeeld, is na de beperkende maatregelen de hal van Sport Vlaanderen in Herentals opnieuw een luidruchtige heksenketel.  Ik kan me voorstellen dat dit heel indrukwekkend over komt en niet bepaald kalmerend werkt voor de zenuwen die ik bij velen toch op het gezicht kon aflezen.  Het pantersupportervak werd keurig versierd, muzikaal op tempo gebracht, kon een tikkeltje beter gevuld zijn, alhoewel heel wat van onze jeugdspelers hun jongere collega’s kwamen aanmoedigen.  Na het vinden van een verdwaald wedstrijdshirt was iedereen klaar om op te lopen.

Na de inworp van Voorwaarts volgt een snelle balrecuperatie en een eerste lange aanval van onze panters.  Zeer lang, want de bal wordt bij het uitwerken tweemaal onderschept.  Het doelpunt valt jammer genoeg in het andere vak met een schot uit het achterveld.  Voorwaarts mist de kans om de voorsprong te verdubbelen van op de stip, wat Johannes met een inloper de gelegenheid geeft om gelijk te maken.  De eerste vakwissel komt er na 7,5 min.  Van een studieronde gesproken !  En die is nog niet voorbij.  Liv ziet haar inloper afgekeurd wegens gesneden (?) en de volgende aanval gebeurt dit opnieuw, maar dan wel terecht, wegens verdedigd.  Een slechte inworp in verdediging geeft het tweede doelpunt voor Voorwaarts cadeau.  Nummer 3 volgt de volgende aanval.  De fysieke inspanningen en contacten tegen de over het algemeen grotere tegenstanders eisen hun tol.  Lou komt slecht neer na een duel aan de middenlijn en kwetst zich aan de knie.  Nadat “de Bus” strafworp nummer 2 mist kwetst Eppo zich aan de elleboog.  Hij zal tijdens de rust getapet worden.  Voorwaarts maakt 4-1, waarna Johannes onmiddellijk tegen scoort.  Lander en Nick, de coaches, proberen tijdens een time out iets meer organisatie in het spel van onze panters te steken en drukken hen vooral op het hart meer te schieten.  Het is echter de tegenstander die verder uitloopt via strafworp.  Camille mildert met een strafworp, waarna Voorwaarts voor de derde maal een stip mist.

Met een inloper in de eerste aanval van de tweede helft brengt Johannes hoop op een kentering.  Helaas, het is Voorwaarts dat het initiatief pakt en met drie doelpunten op rij reeds een vroege optie op de zege neemt.  Na een raak schot van Lou vragen onze coaches hun tweede time out.  De Bus van Edegem dendert echter vrij ongestoord verder.  Lou scoort nog een inloper, het is ondertussen 11-6.  De veer breekt.  De tegenstander is sterker en buit dit ten volle uit.  Beide ploegen beginnen nu te wisselen.  Zo krijgen Noor en Othmane minuten om ondanks alles toch mee te proeven van de sfeer op de vloer.  Het is Camille die in de slotseconde een strafworp omzet en de eindscore vastlegt.

Een verdienstelijke wedstrijd van onze U15 die wel duidelijk de duimen moesten leggen voor een ouder en fysiek sterker Voorwaarts.  Jullie hebben je uiterste best gedaan en meer kunnen we niet verlangen.  Er zit voldoende talent in deze groep om nog finales te spelen en te winnen.  Naderhand kreeg ik een mooi compliment voor het optreden van kapitein Maura die sommige van haar ploeggenoten in een moeilijk moment ging kalmeren.  Il faut le faire.  Proficiat, respect.

Onder deze link vind je enkele foto's van de wedstrijd