Verslag RU : Blauw Wit A – Vobako A : 14 - 20  (10-10)
A: Nicky, Jan (1), Imke (2), Ruben (1+2s)

V: Lotte (2), Lander (4), Jelle (1), Zoë
Wissels : Rino (1), Thomas

Scheidsrechter : E. Mertens, E. Baetens

Op de laatste dag van het dubbele weekend met alle zaalfinales stonden de runner up-wedstrijden op het programma.  Na een goeie start in de competitie was Blauw Wit er niet meer in gelukt om nog 2 bijkomende puntjes te oogsten om deze vuurproef voor het behoud in Promo te ontwijken.  Daar stonden onze spelers oog in oog met een oude bekende : Vobako.  Alhoewel oud niet meteen de leeftijd van de tegenstander weergeeft, want de Kempenaren zijn druk bezig hun kern te verjongen en aan te vullen met talentvolle jeugd.  Langs onze kant diende Riet forfait te geven wegens een hernia.  Zij beleefde de wedstrijd in het panterpak.

In hun tweede aanval opent Vobako, dat de toss won en eigenlijk als thuisploeg fungeerde, de score na overname op een inloper tegen Lander.  Toch houdt de verdediging goed stand en geeft zo Imke de tijd om een vrijworp om te zetten.  Lander brengt zijn ploeg op voorsprong.  Iets later kijkt iedereen met een benauwde blik als Imke na een contact gekwetst aan de knie op de grond ligt.  Ze kan gelukkig voort.  Met een schot zorgt Lotte voor de vakwissel.  Ondanks een directe counter neemt de coach van Vobako toch een time out. , waarna de gelijke stand op het bord komt.  Niet voor lang, want Lander mikt nog ‘ns raak en kan 2 minuten later profiteren van een foutje in de verdediging.  Het tempo ligt hoog.  Jelle is een tikkeltje te enthousiast in verdediging en krijgt strafworp tegen, 4-5, de eerste helft is zowat halverwege.  Op een aflegger van Ruben tekent Jan opnieuw voor de 2 verschil en de volgende aanval Jelle voor de 3 met een schot.  Even verzorging voor Nicky voor een tik tegen de dij, gevolgd door de eerste wissel van Vobako : een langere heer voor meer rebound.  Na een omgezette stip van Vobako gaat ook het TO-bordje van Ivo de hoogte in.  Even de taktiek wat bijsturen ?  Ruben zet eveneens een stip om.  De kempenaren bijten van zich af en scoren tweemaal op rij.  Een schot van Lotte brengt even rust, ze krijgt er meteen na de vakwissel ook een tegen.  Nog 4 min. te gaan als Ruben met een inloper de 8-10 binnen legt.  Nog tijd genoeg voor Vobako om net voor de rust de score te effenen.

Een veelbelovende eerste helft doet beide supportersgroepen uitkijken naar het vervolg.  Blauw Wit start het best.  Jammer dat de inloper van Ruben naast gaat, maar na 5 min. schiet Imke haar team weer op voorsprong.  Na een schot tegen Lander, mist Ruben de kans op een nieuwe voorsprong.  En dan blijkt er plots niks meer te lukken in aanval : rommelig spel, foute passen, weinig balcontrole en rebound.  Verdediging houdt 4 min. stand alvorens 2 doelpunten te incasseren.  Als er daar in de volgende 4 min. nog eens twee bijkomen, lijkt Vobako bevrijd en oogt het of onze spelers dit gelaten ondergaan.  Ivo brengt nieuw bloed en wisselt Jan en later Jelle voor Rino en Thomas.  De tegenstander is niet meer te stuiten, te meer omdat ons tweede doelpunt in deze helft pas valt als er minder dan 5 min. te gaan zijn.  Vobako gebruikt zijn voorsprong om zoveel mogelijk spelers te wisselen.  Rino legt de eindstand vast.

Deze wedstrijd weerspiegelde perfect wat we al konden zien in de competitie : na een redelijke tot goede eerste helft bakt Blauw Wit er in de tweede weinig van.  Analisten mogen uitzoeken hoe dit komt.  Jammer, terug naar hoofdklasse 1 dan maar.

Langs deze weg wil ik in de eerste plaats alle supporters bedanken voor hun opkomst, niet alleen voor deze laatste wedstrijd.  Alhoewel ik, ondanks een ongetwijfeld zwaar feestje op zaterdagavond, verschillende leden van de Topgroep van Boeckenberg in de tribune zag om Blauw Wit te steunen.  Dank aan iedereen.
Dank ook aan de organisaties, zowel die van Vobako als die van de KBKB.  Voor zover ik kon zien en heb ervaren, leek het plaatje te kloppen en waren er weinig hick ups.

Als er nu een beetje meer sponsoring aan verf wordt besteed door Sport Vlaanderen dan kunnen we misschien volgend jaar zonder zonnebril door de “catacomben” van het sportcomplex lopen.  Tot dan ?

Onder deze link vind je enkele foto's van de wedstrijd