31/03: KCBJ A – Blauw Wit A : 14-15 ( 7-7 )
A: Kobe (1+2s), Jan (4), Karo (2), Yentl (1)
V: Brent (2), Thomas, Imke (2), Nina (1)
Wissels: Nils

De eerste wedstrijd na het kampioenschap in de zaal was al meteen eentje van groot belang.  Winst vandaag betekent immers een voorsprong van 3 punten op rechtstreekse concurrent KCBJ, dat op zijn beurt natuurlijk even gebrand was op die koppositie.  Op papier een spannende confrontatie maar de eerste veldmatch na een lang zaalseizoen blijft toch altijd moeilijk in te schatten.  In het decor van de schitterende nieuwe accommodatie van KCBJ, vergezeld van een weliswaar schuchter lentezonnetje, was het aan ons team het om dit geheel bij te kruiden met een pittige match.

Ons eerste aanvalsvak heeft de missie begrepen en na een dikke minuut weet Kobe een aflegger van Jan op diens doorbraak om te zetten.   Het verdedigingsvak houdt een tijdje goed stand maar moet nadien toch een doorloper incasseren van de gevaarlijkste KCBJ-dame.  Het tweede aanvalsvak heeft het aanvankelijk moeilijk met het zoeken naar de juiste kansen en daar kan KCBJ optimaal van profiteren via 2 rake treffers, 3-1.  Daarop weet Jan tweemaal een strafworp te versieren, omgezet door Kobe, en kan Brent een korte kans onder de korf verzilveren waardoor we een puntje op voorsprong komen, 3-4.  KCBJ hangt via strafworp tegen Jan de bordjes weer gelijk.  Met nog 10 minuten op de klok schakelen onze Blauw Witten een versnelling hoger via Jan op doorloper, een knap ver schot van Yentl en tenslotte Brent die zijn heer onder de korf verschalkt en van dichtbij de 4-7 binnenlepelt.  Zijn we eindelijk vertrokken ?  Niet dus, want in de laatste minuten veegt onze tegenstander onze voorsprong genadeloos weg via schot en 2 strafworpen tegen Imke en Nina.  Ruststand 7-7 en alles te herdoen.

Na de rust volgt een quasi gelijkaardig spelverloop waarbij er om en om gescoord wordt: inloper KCBJ, gevolgd door een inloper van Nina, schot van Jan gevolgd door een schot tegen Brent, 9-9.  Imke brengt ons via 2 schoten opnieuw even op voorsprong, 9-11.  Met nog minder dan 10 minuten te gaan wordt Thomas vervangen door Kobe, die een paar minuten eerder gewisseld werd voor Nils, om de dames in dat vak optimaal te kunnen uitspelen.  KCBJ is not impressed en trekt andermaal gelijk via 2 strafworpen en een schot, tussendoor gecounterd door een schot van Karo, 12-12.  Gerard-time !  Jan laat ons herademen via inloper en korte kans, 12-14, maar opnieuw neutraliseert KCBJ via 2 (licht toegekende) strafworpen.  Uit Franks oren kringelen al een tijdje onheilspellende stoomwolken.  De hoogste tijd dus voor een time out om de verhitte gemoederen even te bedaren en onze spelers tot rust aan te manen als we vandaag toch zouden willen winnen.  Gelukkig kan Karo kort voor het eindsignaal via vrijworp ultiem de zege binnenrijven, 14-15.  Oef !

De belangrijke 3-puntenvoorsprong is gelukkig binnen, maar deze wedstrijd zal nooit een schoonheidsprijs winnen.  We misten opnieuw de nodige grinta, inzet en loopacties om tot goede kansen te komen en blonken eerder uit in overhaaste doelpogingen, slechte passing en balverlies.  KBCJ toonde zich veel gretiger in verdediging waardoor zij steeds een antwoord vonden op ons veel te statisch spel, telkens kans zagen om in de ballijnen te springen en met afvallende rebounds aan de haal te gaan.  Gelukkig werkte KCBJ aanvallend, vooral op doorlopers, ook eerder pover af waardoor de geluksfactor uiteindelijk nipt in ons voordeel speelde.   Komende zondag tegen AGO Aalst zullen we alleszins uit een ander vaatje moeten tappen om het onszelf niet opnieuw onnodig moeilijk te maken.

Veel succes en tot dan !

reporter ad interim
Patricia