Verslag - 08/09 : ASKC A – Blauw Wit A : 19 - 21  (12-9)
A: Brent (1+2s), Thomas (3), Lynn (1), Yentl (4)
V: Jelle (3 +2s), Nils (2), Imke (2), Sophie
Wissels: Yannis, Kobe (s)

We starten ons seizoen met enkele nieuwe, maar bekende gezichten in onze ploeg en met een nieuwe tegenstander op het menu, ASKC.  Beter dan voorspeld is de zon alvast uitbundig van de partij om de boel op te leuken.  Hoewel openingsmatchen naar verluidt vaak lastig zijn, dromen we toch voorzichtig van een overwinning, al was het maar voor de broodnodige vertrouwensboost na een wisselvallige voorbereiding, doorspekt met allerhande pijntjes en het blessurespook dat geregeld bij een aantal spelers om de hoek kwam loeren.  De exacte sterkte van onze opponent konden we vooraf moeilijk inschatten, al waren we er wel gerust in dat winst, mits de nodige inzet, zeker een haalbare kaart moest zijn.
Aangezien we enkele dames moeten missen (Jente en Yoni herstellen nog van hun blessure en Nina bevindt zich op Thaise bodem), moest onze B-ploeg helaas forfait geven.

Onze A-ploeg was er klaar voor en veegde kort na aanvang de 0 al van het bord via schot van Thomas, onmiddellijk beantwoord door ASKC via schot en vrijworp, 2-1.  Brent incasseert een tegendoelpunt, dient direct nadien van repliek via een korte kans en ziet daarna in een pas naar Yentl de beste optie voor de gelijkmaker, waarop Yentl die ook knap verzilvert, 3-3.  Na 10 minuten wedstrijd slagen we erin een puntje op voorsprong te komen via schoten van Nils en Yentl, tussendoor gecounterd door een Schotense treffer, 4-5.  Zowel wij als onze tegenstander missen elk een vrijworp.  ASKC effent de score naar 5-5 en met nog ongeveer 10 minuten op de klok staan we dus opnieuw even ver via strafworp omgezet door Jelle, een schot tegen Brent en een inloper van Yentl, 6-7.  Een strafworp van Brent rolt ergerlijk terug uit de mand en in plaats van een 2-puntenvoorsprong kijken we dus even later plots tegen een 3-punten achterstand aan door een stevig ASKC-tegensalvo van maar liefst 4 schoten op rij, 10-7.  Voor Lynn volstaat dat ruimschoots en legt het kanon van onze tegenstander even het zwijgen op via schot op pas van Brent, 10-8.  Brent en Thomas worden even later beiden onorthodox tegen de aardkorst gekwakt waarvan ASKC snel profiteert, 11-8.  Met nog 5 minuten op de klok wisselt coach Tim Nils voor Yannis en gaan we na een strafworp, omgezet door Jelle, en een strafworp op het conto van ASKC, de rust in met een 12-9-achterstand, voornamelijk te wijten aan teveel gemiste korte kansen en open doorlopers.  ASKC van hun kant ging iets beter om met soortgelijke kansen en werkte ook iets scherper af.

Na de rust ziet het er nog niet onmiddellijk rooskleuriger uit, want ondanks 2 strafworpen omgezet door Brent en een schot van Jelle beet ASKC opnieuw van zich af met 4 doelpunten via rake schoten en enkele strafworpen, wat in een 4-punten achterstand resulteert.  Nils komt opnieuw tussen de lijnen in de plaats van Yannis.  Op het veld en aan de zijlijn stijgt ondertussen de spanning.  In het verleden wisten we zulke benarde situatie meermaals recht te trekken.  Zouden we daar ook vandaag in slagen ?  Een klein kwartier later wisselt Tim Brent door Kobe.  Via schoten van Yentl, Jelle, een korte kans onder de korf van Nils en een strafworp voor fout op Yentl, omgezet door Kobe, komen we terug tot op het kleinste verschil, 17-16.  Ondertussen staat Brent ook opnieuw op het veld in de plaats van Nils.  Thomas zorgt via schot voor de verlossende gelijkmaker.  Oef !  iedereen herademt.  Een remonte is in de maak !
Imke brengt ons via vrijworp weer op voorsprong.  Kobe en Brent moeten 2 schoten incasseren maar opnieuw Thomas doet de hoop herleven, 19-19.  Tim roept zijn troepen daarop bijeen om in deze fase geen domme fouten meer te maken, de rust te bewaren, slim om te gaan met de wegtikkende tijd en kost wat kost de bal in ons kamp zien te houden.  Onze heren verrichten berenwerk onder de korf en via nog 2 bevrijdende schoten van Jelle en Imke bijt onze eerste tegenstander al meteen in het zand met 19-21 !

We hebben opnieuw bewezen een achterstand van 4 punten om te kunnen buigen naar winst.  Misschien zat er zelfs nog meer in gezien we zeker genoeg kansen kregen, maar slechte passing en fouten in de verdediging deden ons vaak de das om.  De tegendoelpunten vielen voornamelijk langs herenkant en onze jongens moesten de ganse match dan ook fysiek fameus uit hun pijp komen onder de korf en in de 1 tegen 1.  Mede door dit stevige verdedigingswerk en door de gevaarlijkste ASKC-spitsen tegen Thomas en Sophie knap uit de match te houden, werd de basis gelegd van deze overwinning.

Een openingsmatch met 21 doelpunten is alvast een veelbelovende start maar volgende week krijgen we echter met topfavoriet voor de titel HMKC een zéér taaie tegenstander voorgeschoteld. Benieuwd wat dat gaat geven !

Patricia