Verslag BvB : Boeckenberg – Floriant : 20 - 15  (10-8)
A: Jesse DB (3+3s), Sara G (4), Lisa VG (1), Matthi D (1)
V: Jolien H (1), Nikki S (s), Brent S (5), Lucas DR (1)
Wissels : Thias VL

Scheidsrechters : T. Van Goidsenhove, E. Mertens

Ondanks de afspraak tussen de trainers weigerde het bestuur van Floriant om deze bekerwedstrijd te verplaatsen, om de drukke trainingskalender van onze geselecteerde U21 een beetje te ontlasten.  Als ik toekwam op het Sportcenter was het er verdacht rustig.  Blijkbaar waren de spelers van Floriant opgehouden in een file - absoluut een rariteit op de autostrades naar en de Ring rond Antwerpen -  en hadden de scheidsrechters een kwartier uitstel toegestaan.  Dit alles maakte onze panters extra geprikkeld.  Zo beginnen we aan de eerste wedstrijd van Boeckenberg-Floriant, want zondag gaan we immers naar Merelbeke.
Jesse won de toss, zodat we alvast konden tegenstellen.

Floriant zet veel druk in verdediging, zowel op de man als op de ballijn.  Het maakt combineren niet eenvoudig, maar het zorgt ook voor heel wat strafworpen.  Onze panters laten zich in verdediging immers al evenmin onbetuigd.  De bezoekers missen wel de opener op een inloper tegen Nikki.  Als Matthi wordt tegengehouden zet Jesse zijn eerste stip om.  Er komt een dubbel antwoord met een strafworp tegen Lucas en een schot tegen Jesse.  Nikki zet de bordjes gelijk, eveneens van op de stip voor een fout op een inloper van Brent.  De volgende aanval profiteert de heer tegen Lucas van een moment van concentratieverlies.  Het is zoeken in aanval tot Sara haar eerste binnen mikt.  Weer nemen de bezoekers de volgende aanval voorsprong, ditmaal met een schot tegen Lisa.  Na een snelle balwisseling tussen Brent en Lucas, kan deze laatste onder de mand vrij binnen leggen.  Een fout op zijn inloper en Jesse zet strafworp nummer 2 om.  Onze panters even voor, de ballen vallen nu vlot door de mand na schoten tegen Lucas, van Brent en tegen Jesse, waarna Sara haar tweede schot eveneens binnen schiet.  Na dreiging inloper kan Jesse raak mikken en voor het eerst een twee-punten-kloof doen optekenen.  Brent doet er eentje bij, waarna de coach van Floriant zijn time out bordje boven haalt.  Er zijn nog 11 min. te gaan in deze eerste helft.  De resterende tijd wordt het knokken in verdediging, als er gedurende meer dan 9 min. geen panterdoelpunt meer valt.  Floriant is ondertussen genaderd tot op een puntje.  Sara legt met een schot – 3 op 3 overigens – meer dan 2 min. voor affluiten de ruststand vast.

Tijdens de rust zie ik de spelers geconcentreerd luisteren naar de feedback van Johannis.  Het is duidelijk dat onze panters hun huid duur gaan verkopen.  En dat tonen ze meteen bij aanvang van de tweede helft.  Brent opent de debatten.  Alhoewel Floriant antwoordt tegen Lisa, heeft het geen verhaal tegen de volgende drie doelpunten : een strafworp voor fout op Sara, een schot van Sara – een magistrale 4 op 6, dank je wel – en eentje van Brent.  Plots staan de bezoekers er 5 in het krijt en het TO-bordje van Kevin DW vliegt in een flits de lucht in.  Met wissels probeert hij de situatie te redden.  Hij moet echter toezien hoe zijn spelers twee strafworpen missen.  Johannis toont dat ook hij tactisch kan wisselen.  Jesse wordt iedere keer in aanval gebracht, terwijl eerst Thias en later ook Lucas zijn plaats innemen in verdediging.  Ongeveer halverwege de tweede helft begint het te regenen.  Onze panters moeten de wedstrijd gecontroleerd uitspelen.  “De tijd is in ons voordeel”, is ook de boodschap van Johannis.  Als een schot van Lisa en een van Jesse de voorsprong op 6 brengen met iets meer dan 10 min. te gaan, lijkt de zege niet meer in gedrang te kunnen komen.  Het zijn vooral de scheidsrechters die nog de meeste aandacht van onze supporters krijgen als ze een aantal strafworpen en vrijworpen fluiten.  Onderwijl wordt er in aanval bedachtzaam gecombineerd en naar de mand geschoten.  Matthi schiet het laatste panterdoelpunt door de mand, tevens nummer 20 en sluit de wedstrijd af met een strafworppannetje op een inloper.

Wat een verschil met afgelopen zondag !  70 min. inzet tegen een ploeg die weinig ruimte tot combineren gaf.  Het leverde, ondanks het kwartier regen, veel blije supporters op.  Vaak doe ik het niet, vandaag kan ik niet rond de knalprestatie van Sara die naast de vele rebounds 4 doelpunten door de mand joeg.  Een paar keer op een moment dat de nood hoog was.  Petje af.  Voor haar.  Maar ook voor de 8 anderen.  Een puike prestatie.