Verslag : Blauw Wit A – Rijko A : 13 - 20  (6-10)
A: Jelle (s), Kobe (3), Yentl (4), Lynn (1)
V: Thomas (1), Brent (1), Imke (1), Sofie (1)
Wissels: geen

Scheids : I. Bekaert

Eigenaardig genoeg heeft de afgebroken wedstrijd van vorige week ook een positieve impact.  Naast de teleurstelling om die wedstrijd opnieuw vanaf 0-0 te moeten beginnen -op een nog te bepalen datum-, geeft de goede start de indruk dat de spelers de knop hebben omgedraaid.  Tegen Rijko, een middenmoter in de rangschikking, zou eindelijk die vervelende nul kunnen uitgewist worden.  Het is dan ook met grote verwachtingen dat de wedstrijd wordt aangevat.

En Yentl maakt die aanvankelijk ook waar.  Na enig zoekwerk, door de grote verdedigingsdruk van Rijko, scoort ze eerst uit een omdraaier uit de steun en vervolgens op schot.  Helaas komen onze blauwwitten de volgende zeven minuten niet tot scoren.  Na een strafworp tegen Jelle en een schot tegen Lyn, terwijl de coach van Rijko twee dames van vak wisselt, draaien de vakken met een gelijke stand.  Na de twee volgende treffers van de bezoekers haalt Tim zijn ploeg naar de zijlijn in een time out.  Dit gaat niet de goede kant op.  Er is beterschap.  Een ver schot zorgt voor de aansluiting, maar een schot uit het achterveld behoudt de voorsprong.  Kobe heeft aan twee aanvallen voldoende om weer wat rust en geloof te brengen in de harten van de supporters, 5-5.  Rijko laat zich niet onbetuigd, vooral niet omdat het vak van Brent-Thomas-Imke-Sofie niet meer tot scoren komt, en zo de bezoekende aanval de nodige tijd en aanvoer krijgt om tweemaal te scoren.  Bij een omdraai uit de steun wordt Yentl foutief gehinderd en Jelle zet de stip om.  De volgende aanval doen de bezoekers alweer de vakken draaien.  Na drie minuten gestuntel langs beide kanten neemt de coach van Rijko een time out en vraagt om meer druk in verdediging en meer beweging in aanval.  Met succes.  Want in de laatste minuten zorgen twee schoten voor het ruimere verschil aan de rust.  Een verschil dat eigenlijk niet geheel het wedstrijdbeeld weergeeft.

In de eerste aanval zet Kobe een aflegger van Jelle om.  Deze laatste mist jammer genoeg een stip voor een fout op een inloper van Yentl.  In de volgende 2,5 min. scoort Rijko viermaal.  Twee van die doelpunten onder de korf lijken me vroegtijdige kerstgeschenkjes te wijten aan een gebrek aan concentratie, 7-14.  Schoten van Lynn en Sofie – pas het tweede doelpunt van dit vak – kondigen de remonte aan ?  Het duurt echter 5 min. voor Imke uit schot, na een gemiste inloper, de vakken kan doen draaien, 10-14.  “Er is nog meer dan genoeg tijd”, hoor ik op de bank zeggen, met nog iets meer dan 11 min. op de klok.  Rijko stopt deze opstoot onmiddellijk na de vakwissel.  Yentl schiet haar derde door de mand, maar daarna is het kommer en kwel.  Onze blauwwitten zinken totaal weg : onnauwkeurig in de afwerking en de combinaties, te slap in de verdediging.  Resultaat ?  De bezoekers plaatsen een ongehinderde 0-5 en verzekeren zich zo van de overwinning.  De schoten van Brent en Yentl in de laatste minuten kunnen de vreugde van de bezoekers niet temperen.

Nu Yannis met een gekwetste rechterhand Nina vergezelt in de ziekenboeg is het hoog tijd om te bezinnen.  Tijd die er gelukkig is wegens de kerstonderbreking van de competitie.  Als er een vak nauwelijks tot scoren komt, kan je geen wedstrijd winnen.  De schuld alleen leggen bij dit viertal zou te gemakkelijk zijn.  In de tweede helft was de malaise overal te vinden.  Tim beet door de zure appel, maar verdween na de wedstrijd al snel richting huis.  Net zoals de supporters zal hij zich afvragen hoe deze ploeg in “the winning mood” is te krijgen.

Op 5 januari trekt de zaalcompetitie zich terug op gang in en tegen Hoevenen, zaal Attenhove.  Tot dan wens ik iedereen prettige feestdagen en veel succes en een goede gezondheid in 2020.