Verslag: Borgerhout/GW - Boeckenberg : 11 - 25  (9-12)
A: Jesse DB (4+s), Jolien H (3), Sara G (1), Matthi D (1)
V: Brent S (6), Lisa VG (1), Nikki S (3+2s), Rick VV (3)
Wissels : Lucas DR

Scheidsrechters : M. Wensma, R. Dardenne

Onze achterburen hebben de start van de zaalcompetitie volledig gemist.  Sinds half december sprokkelden ze 6 punten bijeen, raar genoeg kwamen er 4 daarvan uit overwinningen tegen Floriant en vorige week tegen AKC/Luma, de nummers 2 en 3 in de rangschikking.  Niet onderschatten dus die zebra’s, al niet direct de favoriete tegenstander van onze panters.  Verrassend vond ik de opstelling van Christophe H in de B-ploeg, die daar in de allerlaatste minuten mee hielp om de punten thuis te houden.  Onze fanions waren alvast gewaarschuwd.

Het is al snel duidelijk waar BGW op uit is : het spel van onze panters zoveel mogelijk verstoren op alle mogelijke manieren met geoorloofde maar dikwijls andere ingrepen.  Nu zou een minder ervaren ploeg daardoor misschien gefrustreerd geraken, onze panters houden echter het hoofd koel.  Na een lange aanval wordt Jolien foutief gehinderd onder de korf en Jesse zet van op de stip het eerste punt op het bord.  Het afbraakwerk van BGW heeft impact, want vlot combineren wordt heel moeilijk en daardoor de scoringskansen minder talrijk.  Het is eigenaardig genoeg de thuisploeg die de strafworpen meekrijgt en op voorsprong komt, 2-1.  Heel even maar.  Rick, alleen gelaten tijdens vrijworp, benut die vrije kans.  Matthi zet een aflegger om van Jesse, die vanuit het achterveld zelf ook raak schiet, 2-4.  Nikki en Brent diepen die kloof verder uit, zodat al snel het time out bordje van BGW de lucht in gaat.  Een lamentabele afwerking kan je als coach echter niet bijsturen.  Want dat is het grootste probleem bij de thuisploeg : veel schoten, veel rebound, ook verdedigend, maar scoren ?  Dat lukte niet.  Na de time out plots wel.  Het eerste doelpunt is een strafworp, de twee volgende zijn schoten, waardoor de ruime voorsprong verdwenen is, 5-6.  Het gaat nu tweemaal om en om, waarna het verschil via schoten van Nikki en Brent terug op vier komt.  De volgende doelpunten van de thuisploeg worden gecounterd met een vrijworp van Jesse en een schot van Rick.  In de laatste minuut mag BGW voor de vijfde maal naar de stip voor de ruststand.

De tweede helft zit qua score lange tijd op slot.  Na 4 min. schiet Jol binnen van aan de achterlijn.  Daarna wordt de wedstrijd tweemaal onderbroken voor de verzorging van de dame tegen Sara, de eerste maal op het veld, de tweede maal achter de schermen.  Raar, want die spelonderbreking tijdens die laatste verzorging is niet helemaal conform de spelregels, zoals uit de tekst uit de Spelregels blijkt. "De Raad van Bestuur besliste, op basis van art. 2 Reglement van Wedstrijden dat de periode voor inschatting en/of verzorging van de gekwetste speler 2 minuten bedraagt. Indien de speler het spel verlaat mag hij vervangen worden en telt dit als één van de 4 (optie B) of 8 (optie A) wissels. Wordt hij niet vervangen mag hij na verzorging terug inkomen zonder dat dit telt als vervanging. Zolang de gekwetste speler niet is vervangen (of terug ingekomen), mag ook geen vervanging gebeuren in dezelfde sekse (cfr. Rode Kaart)."  Het brengt onze panters niet uit hun concentratie.  Brent scoort na de tweede verzorging meteen en doet dit de volgende aanval nog eens over.  Sara komt met een knappe beweging vrij op inloper, maar mist.  Later doet ze dat nog eens over en scoort wel.  De coach van BGW neemt zijn tweede time out.  Er zijn meer dan 11 min. verstreken voor de thuisploeg haar eerste doelpunt in de tweede helft scoort.  Toegegeven ze hadden pech in de afwerking.  Onze panters laten het niet aan hun hart komen en mikken de ballen vlot door de mand.  Bij 11-19 besluit Johannis dat het voor Rick welletjes is geweest en brengt Lucas in zijn plaats.  Er staan nog 8 min. op de klok waarin ik enkel nog doelpunten van onze ploeg noteer.

BGW heeft in de tweede helft de tol betaald voor het energie vretende afbraakkorfbal dat ze brachten.  Ik vraag me af wat het nut is, als je bij een achterstand van 10 doelpunten en meer, blijft uitverdedigen als een bezetene.  Mooi korfbal was er niet te zien, alhoewel Jesse met een instapper van op een meter of 6 toch ook bij een aantal BGW supporters de handen op elkaar kreeg.  Voor de rest kommer en kwel bij de thuisploeg die amper twee doelpuntjes maakte in de hele tweede helft.  Onze supporters waren best tevreden en gunden hun spelers in de laatste minuut een applaus met langzaam handgeklap.