Verslag : Spartacus/NDN A - Blauw Wit A : 16 - 17  (8-8)
A: Kobe (1+s), Imke (2), Brent (2s), Yoni (1)
V: Thomas (2+3s), Jelle, Sophie (4), Jente
Wissels : Domien, Lynn, Amber, Jan (1)

Scheidsrechter : Steve De Jonghe, Danny Vandenbergh

Een ongeval ter hoogte van het rondpunt te Wijnegem op de E34 richting Antwerpen zorgde meteen voor een kilometerslange file.  Gelukkig had ik gekozen voor mijn tweewieler, de vierwielers waren minder gelukkig.  Toch geraakte de meesten op tijd in de sporthal, de scheidsrechters incluis, voor deel 2 van de belangrijke dubbel tegen Spartacus/NDN.  Tim koos voor iets meer lengte en stelde Brent op ipv. Domien.  Verder geen wijzigingen, zelfs niet in de zenuwen bij de spelers.

In de eerste aanval van Spartacus slaat Jente haar voet om.  Ze speelt aarzelend en in pijn verder.  Als ze op een inloper een inloper tegen krijgt, geeft ze aan dat het niet verder kan.  Lynn neemt haar plaats in.  De thuisploeg verdubbelt zijn voorsprong tegen Thomas.  Na de vakwissel scoort hij het eerste Blauw Wit doelpunt uit rebound.   Spartacus is meteen gestart met de inlooptactiek, die zich een tijdje zeer succesvol had getoond in de voorgaande wedstrijd.  De scheidsrechters, duidelijk gebrieft over het verloop van die wedstrijd, bestraffen consequent elk contact.  Dit resulteert in een strafworp tegen Yoni, opnieuw op inloper.  Kobe countert meteen, maar na een inloper tegen Lynn staan we terug 2 achter.  Niet voor lang, als Thomas een stip omzet voor een fout op een inloper van Jelle.  De volgende aanval zorgt een “losse” van Sophie voor de gelijke stand.  De volgende inloper, de volgende strafworp en Spartacus weer voor.  Beide ploegen moeten even naar adem happen, met aardig wat foute passen en misverstanden. Dik 5 min. later kan Imke een inloper omzetten.  Thomas krijgt de volgende aanval de kans om van op de stip zijn ploeg op voorsprong te brengen, na fout op inloper van Sophie.  Ja, ook Blauw Wit kan dit spelletje spelen.  Hij mist echter, maar Sophie zorgt op schot toch voor de voorsprong.  Een nieuwe strafworp en het staat gelijk.  Thomas krijgt een nieuwe tegenstander en die bewijst meteen waarom hij is ingebracht : hij schiet zijn ploeg op voorsprong.  Tim neemt een time out en brengt Jan in de plaats van Kobe.  Die verrast zijn lange tegenstrever met een inloper, wordt tegengehouden en Brent toont zich feilloos van op de stip.  Een inloper van Sophie brengt de score op 7-8.  Met nog 2 min. op de klok gaat Jan te enthousiast in op zijn tegenstander en deze stip brengt ook de ruststand.

De eerste helft maakte duidelijk dat er geen grote verschillen op het scorebord zouden komen.  Langs de andere kant zorgden de scheidsrechters er voor dat de duels binnen de limieten van het toelaatbare bleven.  Gelukkig maar.  Imke mist een inloper en gaat langzaam tegen de grond.  Blijkbaar heeft ze haar rug bezeerd.  Na een korte onderbreking kan ze verder.  Jan lokt zijn tegenstander in de val en Brent blijft feilloos.  Na een schot tegen Sophie, een strafworp voor elke partij scoort Imke een omdraaier, waarna de partij in een patstelling vervalt.  Onze verdediging houdt Spartacus uit de mand, soms met wat geluk, maar aanval krijgt geen goede combinatie opgezet.  Beide coaches wisselen in een poging om deze minutenlange impasse te doorbreken.  Zo komt Amber een tijdje in de plaats van Yoni en Domien in de plaats van Brent.  Na 10 zenuwslopende minuten krijgt Thomas een schot tegen.  Het werkt bevrijdend voor beide teams.  Plots vallen de doelpunten snel na mekaar.  Een stip omgezet in twee tijden door Thomas wordt gecounterd tegen Brent.  Kobe komt in diens plaats.  Driemaal komt Spartacus op voorsprong, telkenmale viert de aanhang dit als een matchwinner.  Telkens lukken onze blauwwitjes er in om tegen te scoren.  Zo staat het 15-15 met iets minder dan 5 min. op de klok.  Voor Ben op de bank werd de spanning te veel en ook Amber kreeg het daar zwaar te verduren.  Tim neemt zijn tweede time out.  Thomas zet een aflegger van Jelle mooi om en voor.  Een minuut later krijgt Jan een nieuwe tegenstander en die mikt zijn eerste schot gelijk door de mand.  Gelijk.  Een halve minuut later scoort Jan zijn eerste doelpunt van de competitie, meteen de matchwinaar.

Nagelbijten tot de laatste seconde.  De ontlading bij Blauw Wit en de ontgoocheling bij Spartacus waren navenant.  Een schoonheidsprijs gaan we voor deze wedstrijd niet krijgen.  Daarvoor waren er teveel slechte passen, foute schotkeuzes en misverstanden in aanval.  Naar mijn gevoel lag de basis van de overwinning in verdediging.  Na een moeilijke start werd door het voorspelen op de steun het inlopen van Spartacus heel wat bemoeilijkt.  En ook in de rebound pakten we aardig wat meer ballen.  Proficiat aan de ganse ploeg voor de inzet gedurende de volledige wedstrijd en een speciale vermelding voor Sophie die vandaag eindelijk liet zien wat ze in haar mars heeft.

De mosselen zijn echter nog niet aan de wal !  Het is essentieel punten te halen in de wedstrijden tegen Rijko, nu zondag, en Hoevenen om de laatste thuiswedstrijd tegen directe concurrent KCBJ niet onder volle degradatiedruk te moeten spelen.  Want, te oordelen aan de gesteldheid van een aantal spelers op de bank, is dan het ergste te vrezen.