Verslag : Riviera/Deurne - Boeckenberg : 17 - 27 (11-15)
A: Karen VC (2), Matthi D (4), Jesse DB (7+s), Sara G (2)
V: Nikki S (5), Glenn G (2), Nick J (1), Riet D
Wissels : Thomas T (1), Tine P (2)
Scheidsrechter : K. Meeus

Gelukkig werd geen Driekoningen gezongen in de zaal Kattenbroek, want de akoestiek is niet van de beste. De naar mijn smaak redelijk dunne bezetting van de supportsbanken kan je dan misschien wel gaan zoeken bij het einde van de vakantietijd.

Om het jaar te openen startten onze fanions met een wedstrijd tegen de laatste van de rangschikking. In theorie zou dit dus een zacht eitje moeten zijn.  Zoals Luc ook al aanhaalde : elke match moet gespeeld worden en is nooit op voorhand gewonnen.  Een vrije interpretatie van mijnentwege weliswaar, doch meer dan waar.

Het is even roderen voor Sara en Matthi de vakken doen wisselen. Twee aanvallen later draaien de vakken alweer na een schot tegen Jesse en eentje van Goffa die zo het blokvermijden onder de korf afstraft.  De tactiek van Riviera/Deurne (RD) is meteen duidelijk : zoveel mogelijk de rebound onder druk zetten, door achterverdedigen, afzakkende dames en het vermijden van het blok dat de oplossing voor de rebound moet brengen.  Jesse mikt raak, meteen gevolgd door een schot tegen Goffa.  De volgende 6 aanvallen blijkt de verdedigende aanpak van RD ook te werken.  Veel balverlies of korte aanvallen met slechts een schot brengen de bal zeer snel terug naar het vijandelijke kamp.  Jesse moet een schot toegeven, maar verder dan dat ene doelpunt geraakt RD ook niet wegens een goede verdediging.  Goffa zet een aflegger van Nick om.  De volgende aanval schiet Matthi raak, kort daarop gevolgd door Sara.  Davor neemt een time out, allicht om zijn tactiek iets bij te stellen, want als de mensen die je vrijheid geeft die vrijheid benutten om te scoren …  Na deze time out barst de wedstrijd in alle hevigheid los.  In minder dan 6 min. vliegt de bal tienmaal door de mand en toont het scorebord dat het 9-11 staat.  Luc grijpt in, wisselt Goffa voor Thomas en iets later Riet voor Tine in een poging om aanvallend meer rebound langs dameskant te krijgen.  Tussen de twee wissels in scoren de purperen wolven de aansluitingstreffer.  Jesse zet echter dadelijk een vrijworp om.  Nikki brengt op schot iets meer rust.  Tegen de uitgeschoven Karen, die met de vlakke hand op de zaalvloer klopt uit frustratie, komt RD toch weer dichter.  Karen neemt sportief revanche uit schot.  Met nog 2 seconden op de klok scoort Matthi, hangend in de lucht en met een hand, van achter de mand wat Tim onmiddellijk betitteld als “een wereldgoal”.  De nieuwsgierigen die de hele fase willen zien, verwijs ik naar de beeldverslagen op het internet.  Met zo’n opsteker gaan rusten, geen coach kan het beter wensen.

Of ? Het eerste deel van de tweede helft schrijf ik toch op conto van de thuisploeg.  Onze panters komen in die tijd slechts tweemaal tot scoren wat RD toelaat om langzaam terug te komen in de wedstrijd.  Die krijgt een eerste belangrijke onderbreking als een dame van RD door haar knie gaat.  Ik kan me voorstellen dat Jol dit ook heeft meegevoeld.  Met een schot tegen Sara en een, voor mij licht toegekende, strafworp tegen Matthi staat het 15-17.  Het kaarsje van de wolven raakt stilletjes aan opgebrand.  Met een schot van Jesse, een strafworp voor een fout op de inlopende Karen, een schot van Nick en een instapper van Nikki plaatsen onze panters een 0-4.  Tussendoor hevelde Luc Jesse over naar het andere aanvalsvak en had Thomas zijn plaats ingenomen.  Scoort RD nog tweemaal, onze fanions zijn nog zesmaal succesrijk.  Een lange onderbreking, waarin de gekwetste dame per ambulance werd afgevoerd, had ook het ritme in de wedstrijd gebroken.

Eerst en vooral wensen we dame van Riviera/Deurne veel sterkte en een spoedig herstel. Een jammere manier om het nieuwe jaar te beginnen.

In de eerste helft hadden onze panters het knap lastig met de thuisploeg, die mits een betere afwerking zeker dichter hadden kunnen staan bij de rust. Dat zelfde beeld zagen we bij het begin van de tweede helft.  Naarmate die vorderde, namen onze panters meer en meer de overhand.  Spreken van een topprestatie lijkt me, ondanks het verschil van 10 doelpunten, niet op zijn plaats.  Daarvoor zitten er nog te veel onregelmatigheden in het spel en de combinaties.  De twee punten zijn binnen en dat is het voornaamste.

Volgende weekend kan de topgroep van rust genieten, terwijl AKC in Barcelona een gooi gaat doen naar de Europa Cup. We wensen hen daarbij veel succes.