Verslag KCOV A - Blauw Wit A : 10 – 18 (4-10)
A: Kobe (6+s), Jan (1), Karo, Yentl (1)
V: Brent (s), Thomas (2), Imke (1), Nina (5)
Wissels: geen
Scheidsrechter : M. Ledoux

Na het gelijkspel van vorige week konden onze Blauwwitten zich geen punt(en)verlies meer veroorloven als ze in de kop van de rangschikking wilden blijven. En dan moet je op bezoek bij de leider in de rangschikking.  KCOV was onze eerste tegenstander uit de reeks, maar dan wel in de bekercompetitie.  Die wedstrijd eindigde in een overwinning, mede ook omdat de thuisploeg toen verzuimde korte kansen af te werken.  Dit zou dus wel eens een pittige match kunnen worden.

Frank had zijn spelers de levieten gelezen, vermoed ik. Want in tegenstelling tot de vorige weken start Blauw Wit gefocust, zowel in aanval als in verdediging.  Start de wedstrijd nog gelijk opgaand, naarmate de eerste helft vordert wordt het verschil op het scorebord alsmaar groter.  Kobe, die vandaag bijzonder scherp naar de mand gooide, opent de debatten.  Nina krijgt de gelijkmaker tegen, uit bijna een vluchtschot, maar brengt haar ploeg terug op voorsprong op inloper.  Eigenlijk het resultaat van een tekort geschoten vrijworp en rebound van Thomas.  Die laatste zal vandaag een meer dan behoorlijke partij spelen, vooral in verdediging.  Nu krijgt Kobe de gelijkmaker tegen.  Na de vakwissel maakt hij een aflegger van Jan, waarna de heren het spelletje omdraaien zodat Jan ook zijn doeltje mee pikt.  Nina zet een aflegger van Imke om en de vakken draaien na een schot tegen Jan, 3-5.  Ondanks dit kleine kloofje neemt de coach van KCOV een time out.  Had hij voorgevoel voor het vervolg ?  Want na 2 aanvallen en 2 rake schoten van Kobe en een schot van Nina en een van Thomas, gaat in een zestal minuten naar 3-9.  KCOV sputtert even tegen tegen Brent, waarna Kobe met zijn 5de doelpunt de ruststand vastlegt.  Vooral de laatste minuut is opmerkelijk, want ons aanvalsvak verdedigt zo strak dat de thuisploeg er niet in slaagt de bal naar haar aanvalsvak te krijgen.  Tekenend voor het wedstrijdverloop tot nu.

In de tweede helft gaan onze blauwwitten door op hun elan. KCOV, dat nu tegen de wind in speelt, weet van geen hout pijlen te maken en komt dik 20 min. niet tot scoren.  Ondertussen heeft Blauw Wit de kloof verder uitgediept met een schot van Thomas, een stip van Brent na een duidelijke fout op hem bij inloper, een “eindelijk” schot van Yentl (te oordelen aan haar reactie, een stip van Kobe voor een fout op Jan bij inloper en twee schoten van Nina, 4-16.  Deze riante en zeer verdiende voorsprong breekt in het laatste kwartier de concentratie.  Als gevolg een minder strakke verdediging en korte aanvallen.  KCOV neemt dit geschenk dankbaar aan om te milderen in de score.  Langs onze kant noteer ik enkel nog een schot van Kobe en eentje van Imke, met een hoorbare “ja” van opluchting.

Was dit de perfecte wedstrijd ? Neen.  Zelfs als ik het laatste kwartier buiten beschouwing laat, zag ik nog heel wat foute passen, slechte balcontroles en ongepaste schotkansen.  Daar staat heel wat tegenover.  In de eerste plaats een veel dwingerder verdediging, die de thuisploeg tot wanhoop en wanhoopspogingen dreef.  Hoe verklaar je anders een eenhandig schot van aan de achterlijn ?  Ook het verdedigen van de ballijnen bracht heel wat balrecuperaties op, zodat aanval voldoende kansen kreeg om te scoren.  In de eerste helft verliep dit eerst redelijk stug door de tegenwind.  Vooral Kobe vond daar het juiste plekje.  Tenslotte hadden we overwicht in de rebound, waar Thomas goed uit de verf kwam tegen de grootste heer van de tegenpartij.  Daardoor kunnen jullie terug kijken op een verdiende overwinning.