Verslag : Boeckenberg A – Voorwaarts A : 21 – 26  (11-14)
A: Tess V (1), Jordan DV (2), Tibo D (4),Tine P (1)

V: Joppe B (2), Thomas T (5+s), Nikki S (s), Lisa VG (2)
Wissels : Lauren S, Lucas DR, Dennis DV (1+s)

Scheidsrechters : N. Pekaar, T. Vlaminckx

De eerste veldwedstrijd na de zaalfinales en de paasvakantie is naar mijn ervaring nog nooit een topwedstrijd van onze panters geweest.  Of de wedstrijd tegen Voorwaarts daar verandering in zou brengen ?  De laatste overwinning dateert van de vorige veldwedstrijd in het Fort aan het begin van de competitie.  Daarna bleek de groenwitte bus enkel een struikelblok.  Coach Johannis kon na 4 weken rust beschikken over zijn basisopstelling.  Was het de Amstel Gold Race die de supporters weghield van het veld, of de redelijk frisse temperatuur ?  Wegens weinig wind leek het mij toch een prima korfbalweertje.

Het is voor onze panters duidelijk wennen.  De opbouw in aanval is voor veldnormen en door het ontbreken van een schotklok ietwat te gehaast.  Voorwaarts heeft al een wedstrijd achter de kiezen en lijkt beter aangepast.  Is het daardoor dat onze panters na 10 min. tegen een 1-5 achterstand aan kijken ?  Johannis neemt een time out, waarna de achtervolging wordt ingezet.  Die lijkt met schoten van Thomas, Tess, Jordan – uit een knappe pas van Thomas uit verdediging – en Joppe ook nog te gaan lukken, als de bezoekers slechts eenmaal tegenscoren.  De gelijkmaker komt er niet.  Na een stip tegen Jordan dringt Tibo aan met een inloper, maar na schoten tegen Thomas en Tine is het verschil weeral groter.  Onze panters geven niet op.  Thomas schiet raak, gecounterd tegen Joppe, maar ook door Tibo.  Joppe werkt een aflegger van Thomas af, waarna coach Gert naar zijn time out bordje grijpt.  13 doelpunten in evenveel minuten, niet slecht voor een veldwedstrijd.  De time out heeft blijkbaar de cadans van onze spelers gebroken.  Johannis wisselt Lisa en Tess van vak, maar uiteindelijk loopt Voorwaarts opnieuw 3 goals uit en kan dat verschil behouden tot aan de rust.

Het begin van de tweede helft is qua scoreverloop vrij evenwichtig.  Doelpunten van Tine, Thomas en Tibo worden door de bezoekers telkens gecounterd.  Maar dan scoort Voorwaarts vijfmaal waar onze panters slechts eentje kunnen tegenover stellen.  Johannis heeft zijn tweede time out genomen, Tibo verhuist van vak – Lucas komt in zijn plaats en Joppe gaat naar de bank - en Lauren wordt ingebracht in de plaats van Tine.  Ondertussen groeit bij sommige spelers onvrede over de arbitrage.  Scheids Vlaminckx toont per vergissing de groene kaart aan Lucas, maar corrigeert zich nadat Jordan hem vertelde dat hij zelf degene was die aanhoudend protesteerde.  In zijn plaats komt Dennis tussen de lijnen.  Met nog 9 min. te gaan en 17-23 op het scorebord is de wedstrijd gespeeld.  Er wordt nog wel gescoord, langs beide kanten ongeveer evenveel, maar de spanning is weg.

Tegen een gretiger en meer doelgerichte tegenstrever hadden onze panters het heel moeilijk.  “Ons zwarte beest”, hoorde ik bij een aantal supporters.  Misschien speelt dat ook mee in de hoofden van onze spelers.  Wat dit doet met de kansen op de kruisfinale is moeilijk te voorspellen.  De rangschikking is erg vertekend door het verschil in aantal gespeelde wedstrijden.  Met Putse en Meeuwen nog in het programma moet een derde of vierde plaats een haalbare kaart zijn.  Voor de tweede plaats dienen er enkele sleutelmatchen gewonnen te worden, te beginnen volgende week tegen Borgerhout/GW.