Verslag U19 ½ finale : AKC/Luma A – Boeckenberg : 20 – 16 (8-5)
A: Stijn (3), Joppe (2), Anna, Rani (2)
V: Seppe (1), Ruben (2), Lauren (4), Imana (1)
Wissels : Wannes, Lotte (1)
Scheids : R. Dardenne

Op dag 2 van de halve finales staat er een nieuwe AKC/luma – Boeckenberg op het programma, ditmaal een wedstrijd van de U19. Zij zagen eerst dat Voorwaarts nipt de duimen diende te leggen tegen Kwik.  Daarna ging het richting speelveld, met de gekwetste Damon op de bank.  De wedstrijden tegen AKC/Luma waren erg close geweest tijdens de reguliere competitie, weliswaar tweemaal gewonnen door AKC/Luma met een doeltje.  In een finalewedstrijd liggen de kaarten altijd anders, dus het kon alle kanten uit.

In de eerste aanval juicht de roodwitte aanhang al meteen, een schot tegen Seppe. De volgende aanval is het de beurt aan de blauwwitte garde, na een schot van Stijn.  Tegen Joppe neemt AKC/Luma opnieuw de leiding.  Een hevige start, maar dan valt het stil.  Onze verdediging bijt zich vast en de tegenstander vindt geen oplossing.  Langs onze kant worden de dames uitgespeeld.  De schoten zijn te onzuiver en de heren van AKC/Luma leggen heel veel druk op de steun en de rebound.  Ook onze panters vinden niet meteen een antwoord.  Na een, wegens snijden, niet toegekend doelpunt van AKC vindt Lauren eindelijk de binnenkant van de mand.  We hebben er 5 min. op moeten wachten.  Ons eerste aanvalsvak reageert furieus en heeft aan twee aanvallen voldoende om terug naar verdediging te moeten.  Eerst zet Stijn een aflegger van de inlopende Joppe om, die zelf uit de draai binnen schiet.  AKC/Luma neemt een time out.  Na hervatting legt Lauren een inloper net over de mand.  Ondertussen groeit de druk op onze verdediging.  Stijn moet zich na zo’n 5 min. een eerste maal gewonnen geven.  Twee aanvallen later een strafworp tegen Joppe, gemist, een dame loopt in en mist eveneens.  Daar komen onze panters even goed weg, want het tegendoelpunt komt er toch via een schot uit het achterveld.  AKC/Luma gaat door op zijn elan en loopt met doelpunten tegen Seppe en Ruben, uit.  Imana countert.  In de laatste minuut vindt AKC/Luma nog tweemaal de mand, zodat we gaan rusten met het grootste verschil op het scorebord van de hele eerste helft.

Joppe begint de tweede helft met een raak schot. Tijdens de rust hebben de coaches een plannetje uitgedokterd en dat wordt gaandeweg uitgevoerd dmv. 8 wissels.  Eerst komt Wannes in de plaats van Ruben gedurende een vakwissel in aanval.  Vanuit het achterveld wordt het 9-6, waarna Seppe uit de rebound terug mildert.  Lotte komt in de plaats van Anna, die iets later de stek van Lauren inneemt.  Plots verslapt de aandacht van onze spelers en op 3 minuten tijd scoort AKC/Luma een 4-0.  Ruben had de kans om deze reeks te stoppen, maar de strafworp hobbelde op en over de mandrand om finaal langs de voor ons foute kant naar beneden te komen.  Via 3 wissels worden Stijn en Ruben van vak veranderd en ook Lauren komt terug in de plaats van Anna.  Gedwongen gaan onze panters in de achtervolging en met succes.  Via doelpunten van Rani, Ruben, Stijn en Lauren komen ze terug tot 2 doelpunten.  Ondertussen heeft Goffa een time out genomen en heeft AKC/Luma een strafworp gemist.  Heeft deze remonte te veel kracht gekost ?  Want AKC/luma neemt het offensief over een scoort snel vijfmaal op rij.  Rani zet de 18-12 op het bord en AKC/Luma neemt zijn tweede time out.  Het doel hiervan is duidelijk : met nog 4,5 min. te gaan is het zaak om het wedstrijdverloop te controleren.  Toch knokken onze panters zich nog eenmaal terug in de wedstrijd met 2 opeenvolgende schoten van Lauren, een schot van Lotte die de volgende aanval een bal kan onderscheppen waardoor Ruben vrij kan binnen leggen, 18-16.  Nog 1’21” : we hebben snel doelpunten nodig, hoor ik op de bank.  De tegenstander denkt daar anders over.  Twee strafworpen worden omgezet en de finale is weg.

Een wedstrijdverloop met ups en downs en waarin in de eerste helft te weinig werd gescoord. Slechts 5 doelpuntjes.  Over de inzet valt er niet te klagen, maar in 2 periodes van 5 min. maakt AKC/Luma het verschil.  Een verschil dat uiteindelijk te groot is om te overbruggen.  Jammer.

Een pessimist zou kunnen spreken over een nul op drie. Laat ons liever kijken naar de zonnige kant van de medaille : alle drie de jeugdploegen die er voor in aanmerking kwamen, haalden de halve finale.  Dat betekent ook dat ze bij de 4 beste teams in de zaalcompetitie behoren.  Knap toch ?  Aan allen dus een dikke proficiat.  Aan de supporters : bedankt voor jullie steun.  Aan de organisatie : bedankt voor het vele werk.  Aan Marco Spelten van Actiefotografie : bedankt voor de mooie plaatjes.

Over twee weken start de eindronde van de veldcompetitie. Benieuwd wat die zal brengen.