Verslag : Boeckenberg – Floriant : 17 - 16 (10 - 8)
A: Jesse DB (4), Sara G, Glenn G (2), Karen VC (1)
V: Jolien H (2), Matthi D (3), Nikki S (2), Nick J (3)
Wissels : Thias VL, Thomas T
Scheidsrechters : Stef Cleyman, Kris Meeus

Met Voorwaarts–Sikopi op het programma moesten onze panters deze week voor de tweede keer thuis aan de slag, tegen Floriant ditmaal. Winst van onze panters en geen gelijkspel in de andere partij zou het runner up spook voorgoed verdrijven.  Johannis zet dezelfde acht van woensdag tussen de lijnen, alleen vertrekt Jesse nu wel in aanval.  Probleem met Floriant is vooral de twee lange heren, die voor veel rebounddruk zorgen.

Het zijn de bezoekers die de score openen, waarna Jesse effent. Jolien toont zich tweemaal scherp in de afwerking : een eerste keer op aflegger van Nikki, de tweede keer kort bij de korf als haar dame was meegegaan voor de rebound.  De twee voor worden behouden als Karen een schot tegen Nikki countert.  Het zijn trouwens de dames van Floriant die heel veel aanvallende druk zetten, maar onze dames geven niet toe.  Dat schept problemen voor de bezoekers, want langs de overkant dollen Matthi en Nick met hun heren, waarna Matthi netjes afwerkt.  Een paar aanvallen later verschalkt hij zijn tegenstander onder de korf, zodat we 4 doelpunten voorkomen.  De coach van Floriant grijpt naar zijn time out bordje.  Als Glenn in aanval niet meteen een pas kan geven, werpt hij pardoes de bal door de mand.  Tegen Nick wisselen de vakken.  Vanaf dan voert de coach van Floriant 3 taktische wissels uit om de lange heren van vak te wisselen.  Dit lijkt te werken, maar in eerste instantie kunnen onze panters de doelpunten van Floriant telkens counteren : Matthi met schot na een doelpunt uit vrijworp; Goffa met schot nadat de bij vrijworp vrijgelaten dame binnen mikt.  De derde keer lukt het de bezoekers wel om met een schot tegen Goffa en tegen Jesse de achterstand te halveren.  Meteen neemt Johannis een time out, want aanvallend wordt er te snel en vaak onoordeelkundig geschoten met veel balverlies en te korte aanvallen als gevolg.  Jesse verschalkt zijn heer met een slim inlopertje op rebound van Sara.  De heer tegen Nick legt met een vluchtschot de ruststand vast.

In de tweede helft komt Floriant fors opzetten. Onze verdediging komt zwaar onder druk, vooral door gebrek aan rebound.  Zo krijgen de bezoekers ontzettend veel kansen, gelukkig weinig treffers.  Langs onze kant is de aanvallende malaise nog niet beëindigd.  Nikki countert een schot tegen Jesse, maar na de vakwissel krijgt Matthi er een tegen.  Onze panters verdedigen zich met alle macht en houden de korf gedurende 8 min. leeg.  De aanval slaagt er niet in deze inspanning te belonen, ondanks nieuwe richtlijnen tijdens de tweede time out van Johannis.  Tegen Matthi wordt het onder de korf gelijk.  Onmiddellijk scoort Nick tegen en de treffer uit het achterveld van Nikki brengt een tikkeltje rust.  Johannis brengt dan Thias en Thomas in de plaats van Nick en Goffa.  Thias is in verdediging iets te gretig en zijn tegenstander maakt hiervan gebruik om twee strafworpen uit te lokken.  De eerste gaat naast, de tweede niet.  Even later wordt het toch gelijk als hij een inloper tegen krijgt.  Bij de vakwissel nemen Goffa en Nick terug hun plaats in.  Die laatste brengt met 2 schoten terug de dubbele voorsprong.  Er zijn nog 8 minuten te spelen.  Thias vervangt Nick en krijgt strafworp tegen.  Ditmaal steekt Jesse een stokje voor de gelijkmaker.  Hij verrast zijn nieuwe tegenstander en scoort een inloper.  Minder dan 7 minuten op de klok.  Twee minuten later krijgt Jesse een schot tegen en anderhalve minuut later wordt het opnieuw gelijk uit vrijworp.  Nog 3 min. te gaan.  Jesse schiet zijn nummer 4 door de mand.  En dan is het nagelbijten.  Een aantal supporters houdt het niet en verdwijnt naar rustiger oorden.  De klok staat al even stil op 2 min.  Hoe lang nog ?

Het fluitsignaal van de scheids klinkt bevrijdend over het veld. Missie volbracht, moeizaam en eerder op overtuiging dan op kunnen werden de twee punten thuis gehouden.  Niemand die kan beweren dat Floriant niet heeft gestreden voor de overwinning.  Het feest werd echter pas compleet als de uitslag van Voorwaarts-Sikopi doorsijpelde.  De Bus legde het loodje met een goaltje en ziet zich waarschijnlijk veroordeeld tot de runner up wedstrijd.  Een en ander betekent dat onze wedstrijd van volgende week tegen en op Kwik eentje is voor de “doefkes”.  Winst of verlies maakt niet uit want de Biekes spelen thuis de kruisfinale op het veld, net als AKC/Luma.