Verslag Verde A - Blauw Wit A : 31 - 26 (17-16)
A: Kobe (3+2s), Imke (5), Brent (1), Yoni (3)
V: Thomas (s), Jelle (2+s), Sophie (4), Jente
Wissels : Domien (3), Lynn

Scheidsrechter : G. Vandenbossche

Nu de zwaarste tegenstanders achter de rug liggen, wordt het tijd om de wil om te winnen om te zetten in daden en punten te pakken. De eerste ploeg die dat zou kunnen ondervinden is Verde. De supporters van Blauw Wit zakten dus zaterdag af naar de Wilrijkse speelpleinen en kwamen tot de conclusie dat de thuisploeg weinig zitplaatsen voorziet voor supporters van de bezoekende vereniging. Triest.
De B-ploeg kon over de 50 min. te weinig vuist maken om het Verde moeilijk te maken. Na een verrassende 0-2 opening stoomde de groentjes door naar 14-4. Alhoewel onze blauwwitten nog een remonte inzetten tot 15-9, was het grootste gedeelte van de tweede helft er te veel aan. De A-ploeg was alvast gewaarschuwd.

De eerste helft kent een onwaarschijnlijk verloop. Onze spelers starten veel te zenuwachtig en goede bedoelingen leiden tot fouten in de verdediging en slordige passen. Ondanks alles wordt er doorlopend gescoord tegen een ongelooflijk hoog afwerkingspercent, door beide teams. Verde mist de kans om te openen van op de stip. Imke doet dit beter met een inloper. Na doelpunten over en weer tot 3-3 slaat Verde een eerste kloof, 6-3, vooral door zeer accuraat te schieten. Blauw Wit bijt zich vast en vecht terug via goals van Kobe, Sofie en Jelle. De bezoekers nemen toch weer het initiatief, zodat onze spelers continu moeten achtervolgen. Ondanks de aanhoudende onnauwkeurigheid bij het geven van passen, staat het 12-12 met iets minder dan 10 min. op de klok. Ja, ja, dit is nog altijd de eerste helft ! Tim neemt een time out, vraagt om meer nauwkeurigheid bij het geven en passen, maar moedigt zijn team vooal aan om al het goede te behouden : stevige verdediging, gebruik van het achterveld. Dat lukt ook. Kobe en Yoni schieten hun ploeg op voorsprong. De laatste 5 minuten worden een haasje over. Verde scoort tegen, maar Thomas behoudt van op de stip de voorsprong. Twee strafworpen voor Verde, alles staat gelijk, 15-15. Een derde strafworp en Verde staat voor. Schot van Sophie, terug gelijk. Een vierde strafworp en de bezoekers gaan met de kleinste voorsprong rusten.

Imke zorgt met een schot in de eerste helft meteen voor de gelijke stand. Het vervolg is voor Blauw Wit jammer genoeg alles behalve prettig. Te weinig druk in verdediging met gemakkelijke doelpunten tot gevolg, gespekt met hortende aanvallen door opnieuw barslechte passen en Verde rukt ononderbroken door naar 26-17. De helft van de tweede speeltijd is voorbij en de thuisploeg heeft de wedstrijd duidelijk onder controle, terwijl het spelers en supporters lichtjes euforisch maakt. De coach van Verde begint te wisselen, wat ons de gelegenheid geeft om enkele doelpuntjes terug te pakken. Tim brengt Lynn voor Jente en Domien voor Thomas. Beide spelers zetten nog een goede prestatie neer, doch de zege van de thuisploeg komt niet meer in gevaar.

Op de manier waarop de supporters van Verde het dertigste doelpunt vierden is het duidelijk dat ook zij wekelijks geen dertiger door de mand zien gaan. Onze blauwwitten behaalden hun hoogste score van de hele zaalcompetitie, maar oogstten daarmee geen punt. Daarvoor gaven ze te veel gemakkelijke doelpunten weg : geen verdedigende druk op afstandschoten, domme doelpunten of strafworpen onder de korf en inlopers door of te weinig geconcentreerd of te onbesuisd verdedigen. Wat de tweede helft mij geleerd heeft, is dat de batterij van een aantal spelers leeg was. Wie in hoofdklasse 1 geen 50 minuten vol kan gaan, heeft daar bitter weinig te zoeken. Tijd dus om punten te verdienen op training, zowel op het vlak van intensiteit, frequentie als ernst.