Verslag kruisfinale U19: Boeckenberg – Temse: 15 – 12  (5-6)
A: Mattijs (2), Charlotte (2), Evi (4), Florian (2)

V: Mado (1+s), Senne, Mirko (1), Elfie
Wissels: Rik, Mira (2), Soetkin, Jani

Scheidsrechters: J. Gijselinck, D. Van den Bergh

Om 14u00 mochten onze U19 panters, favoriet voor een plaats in de finale, het terrein op tegen Temse.  De blauwe supportersgroep was al flink aangegroeid, zodat de sfeer in de ondertussen toch al weer broeierig warme zaal er goed inzat.  Op het terrein de vertrouwde ploeg met alle spelers paraat, klaar om de strijd aan te gaan met de tegenstander die in de reguliere zaalcompetitie al tweemaal verslagen was.  Voor aanvang van de wedstrijd zag ik de mascottes van de ploeg in een onderling schijngevechtje.  Geen idee wie daar als winnaar is uitgekomen.

Temse toont zich strijdvaardig en trefzeker. Na 2 aanvallen draaien de vakken met onze panters 0-2 in het krijt. En ze hebben moeite met de agressieve verdediging van de tegenstander. De aanvalsopzet is ver zoek, laat staan dat er goede kansen worden afgedwongen. Coaches Jordan en Dennis proberen daar verandering in te krijgen door Mattijs en Mirko van vak te veranderen. Na 7,5 min. scoort onze U19 pas het eerste doelpunt, een strafworp omgezet door Mado. Nadat Temse tegenscoort gaat langs onze kant het rode bordje de lucht in. Die brengt een kleine verbetering, alvast al op het scorebord. Charlotte scoort een inloper, maar heeft pech als haar schot de volgende aanval niet wordt toegekend. Het shot van Evi daarna telt wel. Mirko krijgt na de vakwissel een schot tegen. Mattijs mist een korte kans voor de gelijkmaker, die komt er van de hand van Mado. Zij krijgt een schot tegen, waarna Florian een strafworp mist. De gelijkmaker komt opnieuw uit een schot van Evi. Met nog 8 min. te gaan maakt een heer van Temse het laatste doelpunt van de eerste helft! Alhoewel, het laatste toegekende doelpunt, want een minuut voor rust wordt een schot niet goedgekeurd voor een vermeende lijnfout. Een geluk voor onze U19.

Na die barslechte eerste helft hoopt heel Boeckenberg op beterschap, veel beterschap. De tweede helft wordt vooral gekenmerkt door talloze, veel te lange onderbrekingen, te beginnen met de verzorging van Charlotte, gekwetst aan de hand, en Evi, verstuikte enkel, in de eerste minuut.  Mattijs tekent voor de gelijkmaker. Nadat de derde strafworp gemist wordt, schiet Florian zijn ploeg voor de eerste maal op voorsprong en neemt Temse een time-out. Wellicht heeft de coach gezien dat zijn ploeg zich in de eerste helft heeft overspeeld. Charlotte doet via een inloper de vakken draaien. Ze krijgt een schot tegen dat gecounterd wordt door Mattijs. Eindelijk gaan de ballen door de mand. Na een schot van Evi en een van Florian lijkt de voorsprong wat comfortabeler. Elfie, die laat in de eerste helft vervangen werd door Mira, komt in de plaats van de met krampen geplaagde Charlotte. Na een stip omgezet door Temse, zorgen een shot van Mira -aflegger van Mado-, een inloper van Evi en een schot van Mirko voor een duidelijk verschil. Met nog 10 min. te gaan neemt de coach van Temse zijn tweede time-out. De score is op dat moment 14-9. De 14-10 wordt niet toegekend wegens verdedigd. Met nog 7’39” op de klok schiet Mira het laatste doelpunt van onze U19 door de mand, want de volgende stip wordt gemist. De vierde. Temse scoort nog driemaal, maar de zege is niet meer in gevaar. Onze coaches voeren nog 3 wissels door: Rik i.p.v. Mattijs, Soetkin i.p.v. Mado en Jani i.p.v. Senne.

Winnen is altijd leuk, zeker als het moeilijk gaat. De kwaliteit van het spel zal zeker een stuk omhoog moeten om een kans te maken tegen Kwik in de finale. De Biekes hadden weinig moeite met een zwak Borgerhout/GW. Ja, finalewedstrijden en zenuwen: het blijft een rare en onvoorspelbare combinatie. Dit neemt niet weg dat onze U19 terecht heeft gewonnen en dus dat plaatsje in de finale absoluut heeft verdiend. Daarom afspraak op zaterdag, na de wedstrijd van U17. Zo wordt het toch nog een panterdag.

Met dank aan Marco Spelten, Actiefotografie voor de foto's