Verslag Blauw Wit A – Leuven A : 18 – 16  (7-10)
A: Jan (1), Imke B (5), Zoë, Jelle (2)
V: Lander (1), Ana (2), Lotte (6), Ruben (1)
Wissel : Thomas, Nicky

Scheids : I. Bekaert, W. Jongbloed

Alhoewel ik al een paar jeugdploegen van Leuven heb gefloten, is de kerngroep voor mij – en voor de meeste van onze spelers – een grote onbekende.  In de rangschikking is deze ploeg een rechtstreekse concurrent.  Winst zou de winnaar in de top 4 houden.  Kopzorgen voor Tom, als Riet tijdens de opwarming iets hoort kraken in de enkel.  Het houdt haar voor de hele wedstrijd op de bank, zodat Lotte, na een bijna volledige wedstrijd in de B-ploeg, opnieuw aan de bak moet.  Is het daarvoor dat Jelle en Ruben van vak wisselen ?  Voor een quasi lege tribune kan de strijd om de vierde plaats beginnen.

En die strijd belooft hevig te worden.  Aanval begint met een studieronde.  Jan en Jelle krijgen twee langere heren tegen over zich.  Vooral Jan moet zich in rebound weren tegen een kerel die nog ‘ns atletisch sterk is ook.  Door dat zoeken duurt het even voor Ana de mand vindt.  Aan de overkant staan Ruben en Lander tegen twee, soms ongeleide, raketten.  Ruben heeft het daar niet mee onder de markt en incasseert het eerste tegendoelpunt.  Het vervolg is up tempo : schot van Imke, lichte gegeven stip op omdraaier tegen Jelle, schot van Jan, een inloper van Lotte.  Leuven knokt terug en komt, ondanks een schot van Imke, terug gelijk, 5-5.  De bezoekers nemen even de overhand, een inloper van Imke en een schot van Jelle zet de stand terug in ons voordeel.  We zijn halverwege de eerste helft.  Na een time out van Leuven lijkt het tempo of de concentratie bij onze blauwwitjes is gebroken.  Ze blijven 11 min. scoreloos.  Voldoende voor de bezoekers om viermaal op rij te scoren.  Gelukkig kunnen onze spelers de laatste 5 min. voor de rust hun tegenstanders uit de mand houden.

Strafworpen blijken niet meteen de weg naar succes.  Twee worden er in ons voordeel gefloten in de tweede helft, beide gaan naast.  Ook Leuven mist een stip.  Desondanks beginnen onze spelers aan een formidabele remonte.  Terwijl onze heren zich uit de naad werken onder de korf en in de steun, zetten onze dames het vizier op scherp om de klus te klaren en dat harde werk te belonen.  Doelpunten van Lotte, schot en inloper, van Imke, schot en inloper, van Ana op inloper en van Lander op schot worden maar eenmaal gecounterd.  Na 10 min. staat er 13-11 op het bord en neemt Leuven zijn tweede time out.  Lotte zet daarna een vrijworp om.  De volgende 5 min. pogen onze blauwwitters de voorsprong minstens te behouden, terwijl Leuven probeert om de kloof te dichten.  Nog tweemaal komen onze spelers 3 doelpunten voor, uiteindelijk is het Leuven dat met iets meer dan 2 min. op de klok gelijk kan komen.  De spanning en de zenuwen op en naast het veld langs beide zijden kan je horen kraken.  Ruben komt terug tussen de lijnen voor Thomas.  Een schot van Lotte zorgt voor de minimale voorsprong.  Tom besluit Imke van vak te wisselen en brengt met 30 sec. op de klok Nicky in haar plaats.  Nog 6 sec. en de bevrijdende treffer van Jelle gaat door de mand.

Na de wedstrijd hoor ik dat Leuven verre van compleet zou geweest zijn.  Dat neemt niet weg dat onze dames een dijk van een match hebben neergezet, bekroond met maar liefst 13 van de 18 doelpunten.  Lotte werd topscoorder, ondanks haar deelname aan de vorige wedstrijd.  Veel hebben ze te danken aan het harde werk van de heren, een team effort dus.  Dat hoort zo in korfbal.  Het levert in elk geval een gedeelde derde plaats op achter de tot nu de ongenaakbare leiders Meeuwen en Temse.  Bij die laatste gaan we volgende week zaterdag op bezoek.  Denk er aan : de Kennedy-tunnel is het ganse weekend afgesloten richting Gent.

Wie zin heeft om deze wedstrijd te (her)bekijken, klik op volgende link.