Fanions : Boeckenberg – KC Barcelona : 40 - 15  (17-6)

A : Karen VC (3)/Sofie G (1), Jolien H (2)/Lenke DB, Matthi DM (1)/Glenn G (3), Yannik S (3+3s)/Christoph H (4)
V : Nick J (10), Sara G (4), Nikki S (6), Davor D

Scheidsrechter : Marco Van der Lucht

De Catalanen, onze eerste tegenstander van het tornooi, pakten in hun eerste wedstrijd de Servische opponent in met 31-10.  Een scoutende Detlef merkte vooral op dat deze ploeg technisch sterk is, en voldoende korfbal in huis heeft om er interessante wedstrijd van te maken.  Niet dat we Barcelona vrezen, we hebben niet meteen behoefte aan gevechtsport.  We verwachtten dus een leuke opener, zodat onze panters meteen ook aan de zaal en de omstandigheden kunnen wennen tegen zaterdag.  Zelfde oefening overigens voor onze supporters, die hun weg moeten zoeken op de toch ietwat smalle ruimte rond het speelveld.

De opdrachten van Detlef zijn duidelijk : scoren, enthousiasme en genieten.  Uit het spel van onze panters bleek dit ook : 7 aanvallen na het startsignaal staat 5-0 op het scorebord.  Barcelona laat zich hierdoor niet uit het lood slaan en komt terug in de wedstrijd met 3 doelpunten op rij.  Deze remonte wordt een halt toegeroepen door een strafworp, omgezet door Yannik, voor een fout op de inlopende Jolien.  Het vizier van onze schutters staat scherp, de bal gaat vlot door de mand.  De Catalanen pikken af en toe een doelpuntje mee.  Halverwege neemt hun coach een time out.  Op het scorebord prijkt dan reeds 11-5.  Het tempo is gebroken en gedurende volle 4 min. gaat er geen bal door tot Yannik een strafworp omzet voor een fout op de inlopende Matthi.  Na nog een minuut grijpt ook Detlef naar een rood bordje.  Dit moet beter, maar het wordt niet beter.  Nog eens 3 min. later schiet Barcelona de verlossende vakwissel binnen.  Verdediging had het lang gehouden en werkt nu in aanval even de frustratie uit.  Twee snelle aanvallen later wisselen we alweer en komt Glenn in de plaats van Matthi.  De klok neigt naar de 3 min., voldoende om er evenveel goals binnen te prikken.

Door wat gedoe met spandoeken en reclameborden mis ik de start van de tweede helft grotendeels.  Zo niet onze panters, want wanner ik eindelijk goed en wel neerzit, hebben ze reeds 4 goals door de mand gejaagd en noteer ik eerst en vooral de 5de.  Onze combinaties gaan vlot, zeer vlot.  Alle lof echter voor Barcelona die desondanks blijven mee korfballen.  Ook verdedigend staan onze spelers er en soms loont dat ook.  Christoph, ingevallen voor Yannik, onderschept bij het uitverdedigen en Glenn bedankt.  De coaches wisselen ondertussen voort en brengen Sofie voor Karen en later Lenke voor Jolien.  Daarmee is het volledige vak gewisseld.  Op het scoreverloop heeft dit nauwelijks invloed.  Mooie inloper achterwaarts met 2 handen afgewerkt door Sara, krijgt het verdiende applaus.  Met 2’05” op de timer staat er 37-14 op het scorebord en hebben we op de bank de hoop op “40” stilletjes opgegeven.  De woorden van de coach indachtig besluiten onze spelers daar anders over en prikken in die laatste 2 minuten de vereiste 3 doelpunten binnen.  Deze eer gaat naar Nick met nog 5 seconden te gaan, maar komt toe aan de ganse ploeg.

De supporters hadden op de banken de polonaise al ingezet.  Na het eindsignaal gingen ze dan samen met de spelers uit de bol.  Deze veertiger ging er lekker in – we zitten nu eenmaal in Nederland – en zet meteen PKC voor het blok.  De boodschap is alvast overgebracht.  Langs onze kant alvast niks dan lachende gezichten, al waren er misschien wel een viertal die liever tussen de lijnen hadden gestaan.  Opdracht 1 alvast geslaagd met vlag en wimpel.

Morgen spelen we tegen het Portugese Benfica, dat het heel even lastig had met hun Engelse opponent de Trojans.  Uiteindelijk lieten ze een afgetekende 15-8 zege noteren.  Overigens de Portugezen waren ook onze tegenstanders in de halve finale in Warschau en toen eindigde de wedstrijd op 34-15.  Benieuwd of we dat dit jaar kunnen verbeteren.