Verslag finale veld : Boeckenberg A – AKC/Luma A : 21 - 17  (10-11)
A: Joppe B (1), Lucas DR (1), Lisa VG (1+s), Lauren S (4+2s)

V: Jordan DV (3+2s), Tess V, Tibo D (2+2s), Amber E (1+s)
Wissels : Dennis DV, Thomas T

Scheidsrechters : S. De Jonghe, T. Kolmus

De wedstrijd om de kampioenstitel gaat door op het veld van de zaalkampioen, waar de thuisploeg bij de U19 net de titel in hun reeks hadden gepakt.  De setting was er, het weer ging de goeie kant uit en dat lokte ook heel wat supporters.  De wedstrijden tegen AKC/Luma waren allemaal heel verschillend, zodat een gokje wagen op de uitkomst van deze finale zeer moeilijk bleef.  Geen van beide teams, de nummers 1 en 2 van zowel de zaal- als de veldcompetitie, had een prijs gepakt.  De nood was dus hoog en daarom werden er twee vastberaden teams verwacht in de wedstrijd van de laatste kans op glorie.  Jordan won de toss zodat hij het aanvalsvak mocht kiezen en we konden inwerpen.

AKC/Luma start met 2 wissels om Maithé in verdediging tegen Lisa te krijgen.  Ze tonen in het begin van de wedstrijd meer panache en zetten die ook om in doelpunten.  Het wordt 0-3, nadat Lukas de kans op de 1-1 vanop de stip had gemist.  Onze panters bijten zich vast en scoren in twee opeenvolgende aanvallen de aansluiter.  Als Jordan een stip tegen krijgt, ziet hij na ongeoorloofd protest tegen een groene kaart aan.  Zo komt Dennis op het veld.  Tibo scoort uit inloper de 3-4, gecounterd door een schot tegen Joppe.  Een tweede misser van op de stip zorgt ervoor dat AKC drie doelen uit loopt.  Jordan, tijdstraf uitgezeten, is ondertussen terug op het veld gekomen.  Amber is net te laat om de bal weg te tikken voor de handen van een AKC-heer, zodat de volgende stip terug voor 3 verschil zorgt.  Gert wil zo’n foutjes er uit en neemt een time out.  Twee aanvallen, een schot van Lisa en een stip van Tibo later komen onze panters terug op een puntje.  Maar AKC voert nog steeds de forcing en scoort driemaal op rij.  Met een kleine 10 min. voor de rust staat er een kloof van 4 doelpunten op het bord.  Amber verkort uit schot, een stip tegen Lisa behoudt het verschil.  Gert stuurt opnieuw Dennis het veld op in de plaats van Lucas.  Drie aanvallen, een schot en inloper van Lauren en een stip van Tibo later is de voorsprong alweer gereduceerd tot 1.  Ditmaal neemt de coach van AKC een time out en krijgt Dennis een andere tegenstander.  Nog 2 min. en Jordan doet de bel rinkelen, 10-10.  Met een schot tegen Tibo gaat AKC toch nog met een voordeeltje de bespreking in.

Wat er ook gezegd is tijdens de bespreking in de rust, de start van de tweede helft is hard, keihard.  Het levert 4 stippen op.  Bij de vierde stip komt Tibo zo hard in contact met de paal, dat die laatste vervangen moet worden, 12-13.  Lauren schiet de gelijke stand binnen.  Tegen Dennis neemt AKC terug voorsprong.  In de volgende aanval wordt Tibo onder de korf letterlijk gesandwiched tussen twee AKC-heren.  Het duurt even, maar onder het gescandeer van de pantersupporters aan ons aanvalsvak, toont de scheids toch de groene kaart aan Jerre DL, die 4 min. naar de bank moet.  Jordan zet de stip om, daarin gevolgd door Lauren en Lisa, waardoor onze panters voor de eerste maal op voorsprong komen.  Het is duidelijk dat onze spelers de opportuniteit, die ze tijdens de rust ongetwijfeld opgedist kregen van Gert, aan het benutten zijn.  Thomas, ingevallen voor Dennis, krijgt meteen een schot tegen.  Jordan countert, maar krijgt er na de vakwissel eentje tegen.  Joppe mag naar de stip om de 2 punten voorsprong te behouden.  Hij mist en tegen Tibo wordt het voor de zoveelste maal gelijk.  Als Amber de volgende aanval een stip omzet, lijkt er bij AKC iets te breken.  Met dik 8 min. op de klok zet Jordan een vrijworp om, 19-17.  Teveel fouten en balverlies, ook bij het uitwerken, bij de tegenstander : het lijkt wel of er paniek is uitgebroken.  Joppe recupereert onder de mand een reeks gerichte schoten, zodat de tijd door de vingers van AKC wegglipt.  Met minder dan 3 min. te gaan brengt een schot van Lauren de verlossing.  De volgende aanval kan Joppe zijn werk onder de mand bekronen met een treffer.  Na de vakwissel zakt AKC af in verdediging om vlug in balbezit te kunnen komen.  Gescoord wordt er niet meer.  Of toch, een ultiem schot van Lukas op of net na het eindsignaal van de scheids.

Waren onze supporters al eventjes aan het vieren, na dat laatste fluitsignaal stormde onze bank het veld op om de overwinning mee te vieren.  Vreugde uiteraard ook bij de coaches en begeleiding : de begeerde titel was binnen met een duidelijke overwinning.  Vier doelpunten verschil na bijna 50 minuten achtervolgen in een bijwijlen bitsige wedstrijd.  Onze dames hadden met 10 doelpunten duidelijk de maat genomen van hun tegenstandsters met 3 goals.  Na een langzame, misschien wel bedachtzame start, werd dit de wedstrijd van volharding.  Proficiat aan allen, wederom wat een wedstrijd !  Eenmaal in de foyer vloeiden de metertjes rijkelijk en, vermits de kampioensbeker niet “water”dicht bleek te zijn, toverde Lukas de glazen kampioensbokaal als vervanging te voorschijn.  Een verdiend feestje kondigde zich aan.

Met dank aan Marco Spelten voor de foto's.  Hier vind je een selectie.  Meer foto's onder deze link