Enkele nieuwe spelregels zijn voor het eerst van toepassing op de Europacup Korfbal 2014.

Vooreerst is het niet meer toegestaan om bij een spelhervatting met het lichaam te hinderen (zonder de armen te gebruiken). Overtreding wordt bestraft met een vrijworp.

Het opzettelijk aanwerpen van de tegenstander op voeten of benen, met als doel bvb de shotklok te laten herstarten (spelhervatting wegens voet- of beencontact) wordt bestraft. Bij herhaling kan deze overtreding deze kan worden bestraft met een gele kaart. Dit gebeurt soms bij het binnen het speelveld houden van de bal waarbij de tegenstrever wordt aangeworpen om ultiem een uitbal af te dwingen.

Belangrijkste wijziging is de regel omtrent de vervanging van spelers.

Totaal heeft elk team de mogelijkheid om 8 wissels door te voeren.
Maximaal 2 hiervan zijn zogenaamde tactische wissels (zoals we die kennen uit de competitie). Na een tactische wissel mag de vervangen speler het speelveld niet opnieuw betreden.

Daarnaast mogen er tijdens het EC-tornooi wissels in/uit worden gebruikt, max. 8 vermindert met het aantal tactische wissels.   Een wissel in/uit houdt in dat een speler die op deze manier is vervangen, later in de wedstrijd opnieuw mag worden ingebracht, ook in het andere vak.  Deze wissel kan uitsluitend bij een vakwissel en in het aanvalsvak op voorwaarde dat de te vervangen speler minstens eenmaal in aanval en eenmaal in verdediging heeft gestaan.

Bij een blessure heeft het team 1 minuut om de blessure op het speelveld te verzorgen.  Indien meer tijd nodig is, moet de verzorging naast het speelveld gebeuren, indien deze speler veilig het speelveld kan verlaten.  Gedurende de verzorging naast het speelveld mag de gekwetste speler "tijdelijk" worden vervangen.  De geblesseerde speler mag terug op zijn oorspronkelijke plaats worden ingebracht op vooorwaarde dat de verzorging maximaal 3 minuten (real playing time) in beslag heeft genomen.  Het opnieuw inbrengen van deze gekwetste speler wordt dan beschouwd als 1 wissel in/uit.  Indien de verzorging later duurt, geldt het vervangen van de gekwetste spelers als een tactische wissel en kan de gekwetste speler niet meer deelnemen aan de wedstrijd.  Het vervangen van een speler weggezonden met een rode kaart geldt eveneens als een tactische wissel.

Indien alle wissels zijn opgebruikt, kan een geblesseerde speler enkel worden vervangen mits toestemming van de scheidsrechter.  Een speler die wordt weggezonden met een rode kaart mag steeds worden vervangen.